Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett knackande/tickande ljud på tomgång (hörs mest då) men det finns där förmodligen hela tiden. Låter som en diesel på tomgång. Har läst att den motormodellen mest är skit, men nu har man ju bilen och får leva med det. Har läst att det kan va ventillyftarna som är kassa och att de ligger runt 400 kr/st. Är det nån större fara att köra runt med oljudet, har gjort det i 5000 mil snart!?
Nån som vet exakt vilka tändstift som gäller till den motorn? (98 års modell).

Mvh John...
Vilken årsmodell är det frågan om? Senare modeller av GDI-motorn har inte detta problem. Jag har själv en 01:a och inga problem med sotning. Det brukar märkas på Hc-värdet vid besiktning,:mina två senaste 006,008(max 100). Jag såg nu att du har en 98:a,då kanske det behövs en ursotning,men kolla med någon som är duktig på Wynns produkter,kanske hjälper.
Vet inte om detta är rätt? Men av vad jag läst och lärt om mitzus 1,8i-motorer så ska dom enbart köras på 98 oktan och dom ska dessutom "Dras ur" ordentligt emellanåt :twisted: Sen om du söker runt lite med sökmotorn här på sidan så kommer du att hitta MASSOR av tips om hur man fixar ditt problem. Vad jag läst är bla att dom sotar igen i insug och toppen och att några har lyckats att lösa detta med nån typ av "undermedel" kommer inte ihåg vad det hette, men tydligen så funkade det. Jo en av mina vänner hade en riktig (äkta) Mitzu med sån motor och jag vet att han hade en del strul med den tills en jobbarkompis sa åt han att den måste dras ur ordentligt ibland!!! Ja den funka tills den dog. Skitmotor ?:-/ Ja vad vet jag :roll:

Men som du skriver. Man får göra det bästa av situationen och göra så bra man kan av den. Tror nog inte att motorn är helt värdelös trots allt, för det ska tydligen vara bränslesnål och det ännu bättre med 98oktan :mrgreen:

Så :mrgreen: Lycka till och hoppas du får den hjälp du behöver här hos oss, eftersom vi försöker göra ALLT vi kan för att hjälpa varandra :wink:
Hej igen!

Tack så mycket för alla fina tips! Har varit på engine flush nu, hjälpte tyvärr inte mot tickandet. Får nog leva med det, den har trots allt gått 23000 mil. Känns däremot något piggare, och jag brukar faktiskt blåsa ur den med jämna mellanrum, uppe och nafsar på 5500-6000 RPM. Brukar också göra gott, dessutom går bilen som absolut bäst när man ligger och kör långa resor i 130-140 km/h.
Killen på verkstan som "flushade" den, sa att det mest troligt är en sliten ventillyftare, det räcker att en är sliten för att det ska höras som det gör. Och han har arbetat med bilar i många många år.

Men än en gång tack för hjälpen!
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]