Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emka
Vet inte ens vad lampan heter men jag bytte katalysator på bilen och då började den lysa som att den släppte ut felaktiga avgasvärden, den har lyst innan med men då har den slocknat efter en omstart av bilen och även varit släckt under en lång period.

Nu lyser den mer konstant så gott som, kan det ha med att göra att katten nyss är bytt (katten var en universalmodell från biltema, 700 spänn) så man måste nollställa den på nåt sätt? eller kan det vara att den inte blivit hel tät på nåt sätt eller rentav lambdasonden som måste bytas? hur kan jag felsöka eller nollställa det? har testat att koppla loss batteriet några min utan större framgång än att ställa in klockan på nytt...

om jag måste köpa ny lambdasond, vilken ska jag köpa? 2, 3 eller fyra sladdar på den?
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan ha skadat något.
du kan ha en otät skarv
katen kanske inte funkar som den ska

eller så är det ursprungs feler som blivit tydligare. en kat går bara sönder om nått är trasigt, så du måste hitta detta fel först.

börja emd att läsa ut felkoder vilket käver att du har felkodsläsare
av emka
okej, är det på nåt sätt farligt att köra fast lampan lyser? ska boka tid för mätning under nästa vecka men har en del långkörare jag måste göra under helgen... kankse skall undvikas?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]