Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krilledill
Tänkte byta bil snart och funderar på att köpa en nyare v40 - kanske 02-03. Har en 00:a nu men tycker köregenskaperna inte är tillfredsställande - bland annat bullrar den mycket vid landsväg/motorvägskörning. Jag undrar om någon vet om modellen utvecklats under åren och om nyare modeller är tystare och stabilare att köra?
Användarvisningsbild
av bjompa
Vad har du för däck på ditt farkost? "Billigare" däck brukar kunna vara ganska bullriga på lands-/motorväg.

Ja har billigare däck på min bil å dom låter mer än dom förra ja hade.
av Krilledill
Bytte igår till contintal, utan märkbart resultat. Tror det hänger på årsmodellen. Om inte jag har fel så utvecklades även "lillebrorsan" v40:n när nya V70:n började tillverkas 2001. Bla stabiliseringssystem, ac, rattarna blöev mindre, knapparna till el-hissarna hamnade vid dörren osv.
Användarvisningsbild
av CarMan
fas 2 är mycket skönare att köra än de tidigare
Användarvisningsbild
av ER
Däckmönstret har väldigt stor betydelse för ljudet. Populära V-mönster är döden för tystnad redan som nya och blir bara värre ju mer slitna dom blir. "Tråkiga" rakmönster är tystare och blir ej mera högljudda med tiden heller.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]