Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy__man
Tjena, har en v40 2.0T -04, har lite problem med att få i växlarna när jag kör, inte alltid men det händer mer o mer, någon som har samma problem? har hört att man kan byta nån bussningar, men hur byter man dom? Och var sitter dom?? Någon som ha bilder på det hela?
av Ojbilservice
haj, hade samma problem, det finns en busning på växelspark under bilen, kostade mig ca 100 kr.bara du måste lyfta bilen för att se den. Problem var med 1, 2 och 5 växel
av andy__man
Jag har lyft bilen men där finns inget, där går vajrar från spaken till lådan, hade av luftburken där dom kommer, men där va inget man kunde byta i plastväg.
Användarvisningsbild
av CarMan
bustningen sitter bara på bilan med Renault lådor
turbo bilarna har Volvo lådot (GDI har också volvo låda)

är bilen lät växlad när motorn är avstängd, så kopplar inte kopplingen ur korekt
av andy__man
Den växlar lättare när motorn är avstängd, men det kan ta emot ändå. Men det konstiga är att jag var inne på volvo o snackade med dom, o han sa också att det var bussningarna, han tog det på mitt reg.nr. Kan man justera kopplingen på nått sätt, eller det e nått där som kan va slitet?
Användarvisningsbild
av CarMan
japp det kan det vara alla gånger!

i med nya belägg & lufta kopplingen ( i omvänd ordning så rinner det över)
av cmal
Jag har med problem med att få i ettans växel och backen, men endast när bilen
stått över natten... Vad kan det bero på och hur åtgärdar jag det bäst? ??:-/

När jag kör bilen så går växlarna i mycket bra tycker jag. Men när jag ska iväg på morgonen,
så får jag kämpa med att få i dem. Jag har en V40 2.0T -99, 19500 mil.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]