Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av darest
Tja,

Vet någon hur tankmätaren sitter på en V40? Låg under bilen igår men jag fattade inte hur det hängde ihop.

Tankmätaren har varit lite konstig på sistone, Började med att jag trodde att någon slangat bilen när den bara gick upp till hälften, ibland funkade den som den skulle men nu har den dött helt!

Sökte på forumet men det verkar mest som om hela paneler har dött när det gällde tankmätare.

Frågan är väl igentligen om någon vet hur det sitter eller om man kan testa med att jorda någon kabel för att se om det är mätaren eller något annat i "boxen" som spökar. Plocka ner hela tanken känns ju som ett latent magsår bara. ?:-/

Är det laser, flottör eller motståndsstifft som mätare?

PS, Aktuella snittförbrukningen funkar fortfarande som den ska!

/David
Senast redigerad av 1 darest, redigerad totalt 0 gånger.
av darest
Japp, Då var det fixat. :-)-)

Mycket riktigt fanns där en lucka jag missade när jag kollade sist lite för fort tydligen. Tack #27 som gjorde att jag gav mig på problemet igen...

Det visade sig att en av kablarna till flotör-mätaren hade lossnat. Riktigt tunn skitkabel var det så det var bara att löda på igen, montera tillbaka hela kalaset sen funkade den som vanligt igen.

Insåg att för att ta ut hela insatsen måste man, (För dig som tror något liknande har hänt, eller bara känner för att kolla ner i tanken...)

1. Ta bort luckan i mitten.
2. Lyft bort den skyddande stålkoppen. Ingen låsning men ska rakt upp.
3. Koppla bort slangarna 2st och el kontakten. Ligger lite tryck i slangarna så lite soppa kommer det allt. 1/2 dl kanske skulle väl ut kändes det som...
4. Skruva bort en stor svart låsring.
5. Jocka ut hela flotör/pump prylen. Flotören har en pinne "ut" i tanken så man måste vinkla ut hela huset. Tog det lugnt så rann all soppa tillbaka i tanken.

Rolig notis var att när jag provade tändningen utan elkontakten i, dog stereon?! ?:-/

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]