Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Demppa
Som rubriken lyder så började min bil röka blått efter en veckas semester i Mallorca. åkte ner till flygplatsen (ca. 400 km) och allt va ok. bilen parkerades vid flygplatsparkeringen och då jag skulle åka tillbaka efter en vecka så började den röka blått, dock endast vid tung påfrestning ex, gaspådrag i femmans växel vid omkörning, så altså endast då turbon arbetade för fullt. Så tyder vel helt enkelt på att turbon börjar gå på sista versen?om det inte finns någon annan förklarning till det?

+ att nu är det ett bra tillfälle att lägga i T14 snurran också :P för den passar vel built-on på 2.0t har jag fått höra här?

Kan också tillägga att det var då jag märkte det, kan bra hända att den gjort det före också, men dock inte så myket som då.
Användarvisningsbild
av Demppa
skutte skrev:kan vara tät vevhusventilation åxå mycke jobb man får ta ner insugningsröret

Men då borde den vel röka blått vid höga varvtal utan belastning också? i dethär fallet röker den bara blått vid full belastning..( 4ans växel och gasen i botten ex.)
Får en ny turbo om en vecka nu så får se om problemet löser sig då :D
av metalHJ
Vevhusventilationen har jag problem med på 960'n, då jag också upptäckt blårök vid gaspådrag. Gör ett komp. prov för att vara säker så det inte är topplockspackning, kolvringar...

Det måste vart en väldigt vild gissning att köpa ny turbo? Dyrt också, om det inte är det som orsakade problemet.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]