Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roberte
Hej!

Har en S40 -99 med GDI motor. Har haft ett irriterande ventilknack ett tag. Volvo påstår att det beror på sot och att det kan hjälpa att köra hårt ett tag. Har provat det men utan resultat. Har också fått rekomendationer att byta olja några gånger ganska tätt. Köpte olja på Micro och blev rekomenderad en tillsatts som skulle reparera hydrauliska lyftare. Efter detta upplever jag att det knackar ännu mer... Vågar man gå upp i tjocklek på oljan? Finns det några nackdelar/risker med det? Bilen har bara gått 11500 mil och på Micro tyckte man att det var för tidigt. Men jag vet inte hur mycket man kan lita på dem. Jag börjar bli lite orolig och vill inte köra med detta för länge. Vore tacksam om någon hade något tips på vad jag kan göra.

/Robert
av christer.d
roberte skrev:Hej!

Har en S40 -99 med GDI motor. Har haft ett irriterande ventilknack ett tag. Volvo påstår att det beror på sot och att det kan hjälpa att köra hårt ett tag. Har provat det men utan resultat. Har också fått rekomendationer att byta olja några gånger ganska tätt. Köpte olja på Micro och blev rekomenderad en tillsatts som skulle reparera hydrauliska lyftare. Efter detta upplever jag att det knackar ännu mer... Vågar man gå upp i tjocklek på oljan? Finns det några nackdelar/risker med det? Bilen har bara gått 11500 mil och på Micro tyckte man att det var för tidigt. Men jag vet inte hur mycket man kan lita på dem. Jag börjar bli lite orolig och vill inte köra med detta för länge. Vore tacksam om någon hade något tips på vad jag kan göra.

/Robert
jadu vad göra åt? det var det som var med gdi motorer det sotade mm volvo slutade väl efter ett tag med dessa gdi motorer.
jag vet att min kompis hadde en gdi motor på sin v40-99 det kunde knacka på den han hadde väl den ca 1år
sedan bytte han till en v40 2,0t allt bra.

gdi motor var inte bra helt enkelt minns själv när jag köpte min v40 sa dom på volvo alla andra motorer är tänkbara men inte gdi med 1,8i
lessen att säga det men så är det
lycka till.
av roberte
Robert här igen.
Har precis pratat med en tekniker på Mitsubishi. Han sa att det var ett känt problem och att det berodde på en sliten lyftare. Inget att oroa sig för enligt honom. Vill man bli av med det får man byta lyftare. Kostnad á 400:- x16.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag hade samma problem. Jag lämnade in bilen för engineflush,blev bättre på en gång. Bytte olja + filter igen efter ca. 300 mil. Nu spinner den som en katt.
av frjo7205
Jag hade också ventilknack på min 1,8I. Hade gått ca 9500 mil och det uppträdde ca 1 månad efter jag köpt den. Fick ventillyftarna bytta på garantin och sedan dess har den spunnit fint.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]