Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jrb
När bilen stått still några timmar kan man se att det droppat ut soppa på marken innanför vänster bakdäck.

Jag har tyvärr inte hunnit lyfta upp o kolla ordentligt under men vid en snabb titt ser man att det är fuktigt med bensin på underredet.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara??
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu skriver du ju inte vad du har för bil men jag skulle tippa på att det är någon anslutning till bränslefiltret som läcker.
Användarvisningsbild
av Nexus
Bilen är en V40. menar du vä bakhjul eller vä sett framifrån bilen? påfyllningen sitter väll på höger och sålika bensinfiltret? eller är jag insnöad på x70 som har så :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev:Bilen är en V40. menar du vä bakhjul eller vä sett framifrån bilen? påfyllningen sitter väll på höger och sålika bensinfiltret? eller är jag insnöad på x70 som har så :roll:
Ja du är insöad på x70! :wink: På min 01a så sitter i alla fall tanklocket på vänster sida. Vänster är ju alltid vänster. Alltså sett bakifrån bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:
grammse skrev:Bilen är en V40. menar du vä bakhjul eller vä sett framifrån bilen? påfyllningen sitter väll på höger och sålika bensinfiltret? eller är jag insnöad på x70 som har så :roll:
Ja du är insöad på x70! :wink: På min 01a så sitter i alla fall tanklocket på vänster sida. Vänster är ju alltid vänster. Alltså sett bakifrån bilen.
okej då ska jag hålla tyst :wink: vä är inte alltid vänster för alla bilägare :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev: okej då ska jag hålla tyst :wink: vä är inte alltid vänster för alla bilägare :roll:
Jo det är det men det är inte alla som vet om vilket som är vilket. :mrgreen:
av jrb
bilen e som sagt en v40 -97

med vänster menar jag sett från förarplatsen alt. bakifrån :)

Soppaluckan sitter på vänster(se ovan) sida av bilen.

Om det nu skulle vara så att anslutningen till filtret läcker finns det ngt bra sätt att meka utan att behöva tömma tanken, som min sambo fyllde igår... :roll:
Användarvisningsbild
av andreas88
ja det finns det allt, ta den slangen som går ut från tanken till filtret och kläm åt den med lämpligt verktyg. Biltema har slangtänger som är perfekta för att klämma slangar. om du klämmer slangen från tanken kommer det inte rinna ur bensin från tanken, det som kommer rinna ut är den lilla bensinmängd som finns i slangen och det är inte mycket, sen gör du samma sak med slangen från filtret och fram till motorn att du klämmer den med, om det nu inte är ett rör från filtret till motorn men tror det är slang, men kolla under bilen så ser du det!

här är två olika slangtänger från biltema
Art nr Pris
19-190 49,90 kr

Art nr Pris
19-000 34,90 kr
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man behöver inte klämma slangen, det kommer en liten skvätt bara, plus det som är i filtret.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]