- tis 12 aug 2008, 19:23
#210341
Hejasn. Har upptäckt att spänningen på batteriet när motorn är på är ca 13,6 V.
Är inte detta lite lågt? Har för mig att det ska ligga över 14 v. Läste i Haynes att det ska ligga mella 13,5 och 14,6 så det är ju inte helt åt helskotta.
Är det bara jag som oroar mig i onödan eller vad tror ni?
Jag har också tastat att ha lite förbrukare på men detta har inte påverkat spänningen.
Funderade på om det kunde vara så att batteriet var lite dåligt. Har hört att man kan kolla detta genom att bla kolla hur lågt spänningen sjunker när man startar bilen. Hade min mor till hjäp och hon utläste det lägsta värdet till ca 10,3V när jag körde med startmotorn. Är detta ett bra värde?
Från Haynes: " Om spänningen är lägre än den specificerade kan det bero på slitna borstar, svaga borstfjädrar, en defekt spänningsregulator, en defekt diod, trasig faslindning, eller slitna/skadade släpringar. Borstarna och släpringarna kan kontrolleras, men o felet kvarstår ska generatorn bytas ut eller tas till en biltekniker för test och reparation."
Är inte detta lite lågt? Har för mig att det ska ligga över 14 v. Läste i Haynes att det ska ligga mella 13,5 och 14,6 så det är ju inte helt åt helskotta.
Är det bara jag som oroar mig i onödan eller vad tror ni?
Jag har också tastat att ha lite förbrukare på men detta har inte påverkat spänningen.
Funderade på om det kunde vara så att batteriet var lite dåligt. Har hört att man kan kolla detta genom att bla kolla hur lågt spänningen sjunker när man startar bilen. Hade min mor till hjäp och hon utläste det lägsta värdet till ca 10,3V när jag körde med startmotorn. Är detta ett bra värde?
Från Haynes: " Om spänningen är lägre än den specificerade kan det bero på slitna borstar, svaga borstfjädrar, en defekt spänningsregulator, en defekt diod, trasig faslindning, eller slitna/skadade släpringar. Borstarna och släpringarna kan kontrolleras, men o felet kvarstår ska generatorn bytas ut eller tas till en biltekniker för test och reparation."
/ Tomas