Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lostboy
Hej alla :D ,
Ny här på forumet. Har sökt mig hit på grund av att jag behöver hjälp med min nyköpta bil. Det har dykt upp en del problem jag inte uppmärksammat när jag köpte bilen (v40 1,8 -00).

Tänker att jag i så stor utstäckning som möjligt ska sköta och underhålla denna bilen själv. Mina kunskaper är begränsade men jag lär mig bit för bit om att reparera och underhålla en bil. Men hur kul det än är att mecka så behöver jag lite hjälp på traven.

-Motorn tappar kraft. Tomgången verkar ganska jämn, men då och då när jag kör (oavsett fart) tappar motorn kraft under en eller ett par sekunder och det händer liksom inget när jag gasar. Har tänkt att byta tändstift till att börja med. Har även fått tipset om att det kan vara skit i gasspjället. Vad tror ni?

-Halvljusbak och parkeringsljus funkar inte. Hittar ingen säkring som har bränt. Har haft isär brytaren till parkeringsljuset utan att hitta något fel i den. Fungerade helt plötsligt för ett tag veckor sedan men bara under en kort stund. Glapp eller ett trasigt relä? Provade idag att byta brytare med en kompis v40 (-98) men det fungerade inte och min brytare gick inte heller i hans.

-Sist men inte minst... Styrservon kippar efter luft när man rattar utifrån rakt läge. Det hörs väldigt tydligt utifrån. Servon funkar bra annars. Tips?

Ja det var min lista på problem. Motorn och servon har jag inte direkt mekat nåt med än för jag vet inte vart jag ska börja. Ljuset har jag felsökt en hel del utan att lyckas... ?:-/

Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Nybliven hemmamekare
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet. Är själv inte så där jättekunnig med motorer men kanske att de skulle kunna vara igensatt bränsleilter? Hur långt har bilen gått?
Har du kollat jordpunkter för ljuset? Jordfel brukar vara ett ganska vanligt problem vid elfel.
Användarvisningsbild
av Nexus
hur menar du med styrservon kippar efter luft?? finns det tillräckligt med olja i behållaren till att börja med??
av lostboy
Jag har inte kollat filtret än. Tänkte göra det till helgen. Tror iofs att det blev bytt på förra servicen. Ska se efter.

När det gäller servon... Ja där är nog med olja. Ljudet är svårt att förklara. Det är som om du stoppar tummen i en flaska och drar ut den... *fjump* liksom hehe. Ljudet kommer från luftintaget. Det blir betydligt högre om man öppnar och tar ut filtret.
av lillajag
Jag har oxå ljud när jag drar ratten fullt till höger men inte när jag ska till vänster...
Kan någon förklara det för mig?? Kanske ska kolla oljan.. men borde inte båda sidorna låta då??
//
En amatör som vill lära sig mera... 2 fel på min bil.....
av lostboy
Problemet med ljudet från styrservon är löst. En kabel på servopumpen var avkopplad när jag köpte bilen. Jag satte dit den -den ska ju sitta där tänkte jag. Det var då ljudet började. Så nu tog jag loss den, allt funkar som det ska och ljudet är borta.

Någon som har en förklaring på detta? =)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]