Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av musikvante
Som tråden lyder, funderar jag på att skaffa mig en S40.

1.8 eller 2.0 motorn.
Hur är bensinförbrukningen på dessa motorer?
Funderar på årsmodeller från 96-98.

Några kända fel? hur ofta byter man kamrem?

Har börjat tröttna på min 3-dörrars Renault Clio, och vill ha en med dörrar till baksätet!

Har ni några tips på vad man ska kolla på?

Tacksam för seriösa svar.
av netten
Hej jag har en s40i 1,8 den drar 0,62 blandad körning. Känns bra nu när soppan är så dyr.
av musikvante
Det låter ju som en rimlig bensinförbrukning, runt det jag ligger i dagsläget. =)
av Uninium
Har en 2.0T 98,vet inte hur mkt den drar men inte över litern iallafall.
öppna bensinlocket och kolla om det finns rost där som är väldigt vanligt.
Rosten gillar skärmkanterna också på denna modell,lite små elproblem är väll rätt vanligt också
men på min så funkar allt som det ska.

Köp en 2.0T så får du åtminstonde en låda från volvo och inte renault som det är i 1.8 2.0.

Kamremsintervall är på 12000mil på min modell,hurvida om det är samma på alla motorerna låter jag vara osagt,
tänker på mitsu motorn främst men det vill du ändå inte ha ;)
Användarvisningsbild
av Tomas88
netten skrev:Hej jag har en s40i 1,8 den drar 0,62 blandad körning. Känns bra nu när soppan är så dyr.
Menar du allvar? 0,62. Det är ju vad min 2,0T drar med enbart landsvägskörning.

Är 1,8an så mycket snålare? Eller är det 1,8i (GDI motorn)?
av netten
Tomas88 skrev:
netten skrev:Hej jag har en s40i 1,8 den drar 0,62 blandad körning. Känns bra nu när soppan är så dyr.
Menar du allvar? 0,62. Det är ju vad min 2,0T drar med enbart landsvägskörning.

Är 1,8an så mycket snålare? Eller är det 1,8i (GDI motorn)?
Japp 0,62 drar den. Ja visst är det 1,8i modell. har nu efter köpet läst att alla ratar denna motor... men men hoppas att jag har tur o slipper problem. Annars får jag väl ventilera elendet och få råd på denna sait när problemen dyker upp.
Användarvisningsbild
av Nexus
kolla rost på dörrkarmarna ,under trösklarna samt på tidiga modeller rost runt grillen .
av musikvante
Tack för bra svar, ska nu jaga rätt på en köpare av min bil sen hitta en hyffsad S40!
av pero02
Får säga grattis till era minimala förbrukningar. Jag kommer inte ens nära 0.62 lugn landsväg med min v40 1.8 -98. I stan är jag glad om den håller sig under litern.

/Per

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]