Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iRonNuke
Hejsan, när jag skulle starta bilen idag så tror jag kopplingen gick sönder. Det är inte mycket motstånd i pedalen, och det går inte att få i växlarna trots nertramp (inte när motorn är igång). Dock är det inte några större problem när motorn är avstängd. Det skall inte vara några problem att bogsera bilen i neutralt läge till en bilverkstad eller? Det gick att putta bilen en bit då iaf.

MVH Johan
Användarvisningsbild
av #27
Kolla bromsvätskenivån (den går till kopplingen också).
Kolla om du har något läckage mellan motor och växellådan.

Om du kan rulla bilen utan problem så kan du bogsera bilen till en vekstad.
av iRonNuke
Jo fast borde inte bilen varna för bromstrycket ifall oljan är slut? Bogserade bilen till en verkstad nu, bromsarna tog normalt.

MVH Johan
Användarvisningsbild
av Nexus
varningslampan för dåligt med bromsvätska borde ju lysa om nivån är under min. kopplingen tar vätska högre upp än bromsarna i behållaren.
av S40T4
Går det att starta bilen med en växel i och köra så?
På sidan av bromsvätskebehållaren så har du ett rör/slang som går ner till kopplingscylindern. kolla om bromsvätskenivån ligger över eller under röret i behållaren.
av Uninium
Är det som på 850 etc med en slavcylinder som sitter på lådan,händer att den börjar läcka.
Fins även en huvudcylinder,men om det är samma konstruktion på s/v40 vettefan!?

Edit:Kollade på mekonomen,och där finns det en huvudkopplingscylinder.
Kollar jag i vadis så finns det en som heter master cylinder,sitter till höger om bromsvätskebehållaren.
nr 19 på bilden
http://img227.imageshack.us/my.php?image=s40ei6.jpg
Användarvisningsbild
av Eson
unlock26 skrev:Är det som på 850 etc med en slavcylinder som sitter på lådan,händer att den börjar läcka.
Fins även en huvudcylinder,men om det är samma konstruktion på s/v40 vettefan!?

Edit:Kollade på mekonomen,och där finns det en huvudkopplingscylinder.
Kollar jag i vadis så finns det en som heter master cylinder,sitter till höger om bromsvätskebehållaren.
nr 19 på bilden
http://img227.imageshack.us/my.php?image=s40ei6.jpg

Är det manövercylindern/slavcylinder så är det nr5 på bilden..ganska vanligt fel...går pedalen i botten så är det första att kolla :-)-)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]