Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ichiigo
Tjenare tjenare alla glada. Jag har ett litet problem det är så att min handbroms sitter fast eller ja själva tråden vill inte åka tillbaks så att handbromsen tar i när man försöker köra iväg. Personen jag köpte den av sa att det bara va och smörja lite då och då men jag är helt odugligt på bilar så jag har inge anning vart jag ska smörja den. Tänkte ni kankse visst vart ?

Tack i förhand // Gunnar
Användarvisningsbild
av Nexus
det är nog bara byta vire eller virar som gäller. smörja gjorde man för länge sedan då man kunda smörja i vire höljet. Visst kan man lossa trumman och be någon dra i spaken samtidigt som man smörjer där viren går in i höljet men det brukar inte stoppa så länge som förra ägaren själv säger :wink:
av Ichiigo
Aa det spelar faktiskt inge större roll om den inte funkar efteråt så länge jag kan köra iväg bilen. Men tack för hjälpen.

MVH// Gunnar
av S40T4
Antingen är det wirarna som kärvar eller handbromsmekanismen på bromsoken som kärvar. pröva att ta loss wirarna på oken så kan du se om det är oken eller virarna som krånglar.
S/V40 har ingen seperat trumma för handbromsen, utan handbromsfunktionen sitter i bromsoken.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]