Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Fick ett bud från Volvia på bilen idag.
Killen hävdar att sips var standard på s40 98 men att passagerarkrockkudden var tillval.
Men jag är helt säker på att V40in från 99 som köptes ny inte hade sips monterat så jag ifrågasatte detta. (Osäker på om det är krockgardin eller sidokrockkudde som avses i s40)
Men han svarade bara att han jobbat med detta i 5år och hade koll.
Hos min Volvo ÅF hade dom aldrig hört talas om att det skulle vara standard men kunde inte heller erinra sig om att dom någonsin sålt en bil med det tillvalt.

Är det någon som kan bekräfta eller dementera att det fanns standard? Kanske någon som har en s40 som kan kika om dom har det?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Side Impact Protection System

Alltså inte en komponent, utan ett system av olika delar som skyddar vid sidokrock. Framför allt är karossen byggd för att ta upp krafter från sidan, och det är så på alla. Skulle vara lite jobbigt att eftermontera det...
Och så blir det ännu en förkortning att svänga sig med i broschyrerna, SIPS låter väl bättre än "förstärkt kaross"
av mattiasg
Det du efterfrågar är SIPS bag antar jag och det var standard redan 1996...
av Kojje
Som onödigt vetande kan jag då tillägga att det från och med årsmodell 2000 sitter wips standardmonterat i x40 bilarna alltså volvos wiplasch skydd som gör att stolen ger med sig och sedan fångar upp dig vid påkörning bakifrån och på så sätt minskar risken för nackskador........

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]