Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MCan
Jag tänkte byta oljefilter på min V40 2.0, så jag sprang iväg till närmaste bilia och köpte ett filter.
När jag kom hem så märkte jag att det bara var insatsen och inte ett "vanligt" oljefilter.
Ett vanligt filter sitter ju i motorblocket och är lätt att se men var sitter filtret nu, är det lätt att hitta och behöver jag något specialverktyg (jag har oljefiltersnyckel).
Jag har bytt filter på många av mina bilar jag haft men nu blev jag lite osäker.
Hjälp mottages tacksamt.

Mvh Marcus
av Kojje
filtret sitter under motorn i framkant det är en "plastbytta" som filtret ligger i så att köpa in specialverktyget är en bra idé så man inte har sönder den se till att o-ringen ligger på plats innan du skruvar tillbaka filtret sitter på plastbyttan.Det är för övrigt samma verktyg till 40.60.70 och 80 serien bortsett från några motoralternativ tror det är diesel och 1.8i kostar 39.90:_ på biltema
Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Ett originalfilter är helt runt, så jag kan inte tänka mig att hylsan passar?
Men vänta nu. Har jag missat något? Det man köper är väl bara själva filtret som man sen sätter i plastkåpan som håller filtret?

Formen på filtret spelar väl ingen roll för hur man får bort hållaren. ?:-/
av S40T4
Alledeles riktigt! Det är det verktyget jag menar.
Och jag skulle inte använda något universalverktyg (som nämndes tidigare) eller någon tång, då man kan riskera att förstöra filterkoppen.
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]