Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo S40 2.0T årsmodell 99.
När motorn är igång hör man ofta ett surplande ljud, förmodligen från ac;n, men vet inte varför och när man står still och är i tomgång, så blir den ojämn precis som att den är på väg att dö. Men stänger jag av ac;n så försvinner det surplande ljudet och tomgången är helt normal.

Hör även ett rasslande ljud när moton är igång och jag gasar, hör nog inte ihop med frågan över men kan ju kolla.

Någon som vet vad detta kan vara om det ska vara så eller inte?
Felet kan bero på att tomgångsmotorn går trögt, rengör och smörj den lite grann, ta och rengör kontakterna samtidigt. Att allt funkar bra när AC-n är avstängd beror på att motorn får mindre motstånd att dra runt, när AC-n slår till ska tomgångsmotorn kompensera genom att höja tomgången lite så att motorn orkar gå och det gör den inte nu och felet är oftast att den är skitig ?:-/
Hade också problem med tomgången med det var snarare att det "fastnade en stund på 2000v innan den gick ner samt ojämn rengöring brukar som sagt hjälpa men jag fick byta för att få ordning på den kostar runt 1200kr
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡