Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonsetajm
Efter att kört saab hela min bilkarriär har jag nu beslutat mig att skippa köp av 9-5 till förmån för en V40. Är dock helt grön på volvo-området och har därför en del funderingar.

1) Årsmodell. Kom fas II 2000 eller 2001? Jag har sett olika uppgifter från olika källor. Frågan är också om det är så märkvärdiga uppdateringar att väga in?

2) Motorval. Blivit varnad för 1.8i-motorn men annars inte hittat ngt strul med dom andra. Försäkringen för en 2.0t jämfört med en utan t är försumbar och därför siktar jag mer in mig på bränsleförbrukning och ev prisskillnader. Går det t ex köra en V40 01:a med en 1.6-liters motor (ska mest pendla med bilen, 100 mil/vecka.)

3) Pris. Vad ska man betala (vad säljaren begär om man vill ha den men vad är rimligt?) Sugen på följande alternativ:
a) 2001:a, 20000 mil, Vit, 1.6, inget "lull-lull"
b) 1998:a 20000 mil, Silver, 2.0t, det "vanliga"

Alla övriga synpunkter inför köp mottages varmt, erbjuder en åktur i den nya pärlan till den som ger bästa tipset ;)

MVH
Jonatan
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har ganska nyligen skaffat en S40 2,0T-01 och är mycket nöjd.
Provkörde innan jag köpte nuvarande en 1,6 och den kändes ungefär som min gamla 240 jag hade först i motorstyrka.
Första tanken är att du skulle ha en disel när du säger att du kör 100 mil/vecka men de kanske inte är så vanliga på S40.

Men som du säger, 1,8i är nog ingen god idé har bara hört om en massa problem med dessa.
av jonsetajm
Mmm, har ännu inte stött på ngn vettigt diesel och tveksamt om det är värt det. Skatt versus förbrukning minus dieselns buller och skrammel.
av Knalle B
Du kan få köpa min V40-00 2,0T med 20500 mil på mätaren....... :D
Hade mycket strul med den i början då jag fick byta diverse elektronikboxar,tomgångsmotorer,backventiler, antennringar osv osv. Allt gick dock på garantin.
Nu går den som en klocka.....
Dock så skulle framrutan behöva bytas (repig men godkänd) samt ett lyktglas (klarglas)
Pris: bra !

//Micke
av jonsetajm
Se där, visst är väl 00:an fas II eller är det precis innan bytet? Trevligt med bra pris men hur mycket, var finns den och vad för utrustning?

edit: a, ekerö.. stockholm eller?

edit2: fixat farthållaren än?
av Kojje
jonsetajm skrev:Se där, visst är väl 00:an fas II eller är det precis innan bytet? Trevligt med bra pris men hur mycket, var finns den och vad för utrustning?

edit: a, ekerö.. stockholm eller?

edit2: fixat farthållaren än?
Fas 2 är från och med årsmodell 2001 men årsmodell 2001 började tillverkas i mitten av 2000 som nästa års modell brukar göras men årsmodell 2000 har ändå en del uppdateringar från fas 1 en bla i framvagnen dock inget synligt när man bara tittar på bilen årsmodell 2000 kallas ibland för fas 1.5
av skutte
om du går från saab till volvo borde du skaffa en volvo och inte en daf förlåt att jag sticker ut hakan långt nu, men anser att v40 är som en 480 fast sämre / dyrare tror att du kommer bli besviken på dessa bilar tyvärr, är det själv efter några år med en 2.0t-98
Användarvisningsbild
av Tomas88
skutte skrev:om du går från saab till volvo borde du skaffa en volvo och inte en daf förlåt att jag sticker ut hakan långt nu, men anser att v40 är som en 480 fast sämre / dyrare tror att du kommer bli besviken på dessa bilar tyvärr, är det själv efter några år med en 2.0t-98
Menar du att V/S 40 skulle vara sämre än 400-serien? Vad är det som du tycker är dåligt?
av jonsetajm
Oj, undrar också vad som kan vara så dåligt? de mekaniker jag pratat med säger att volvon slår t ex 9-5-serien med hästlängder vad gäller minst antal "genomgående" fel. Dock har jag nu bestämt att köpet blir av en fas II:a, mest för att inredning och till viss del utsidan andas lite mer 2000-tal...
av skutte
rost är ju aldrig kul men inte ovanligt om du tänker på en v40 så komer baklamplglasen spricka när du stänger luckan utan att hålla i den vilket man inte behöver göra på dom flesta kombibilar.
att kalla modelen kombi är ett skämnt får in merlast i en 940sedan
kvaliten är ju inte av volvostandad direkt synd på en annars trevlig bil

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]