Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Jag beöver byta högtalare i dörren höger fram. På bilia ville de ha 1190 kronor för en ny! :-(O)

Förslag på högtalare som man enkelt kan byta till (har kollat med lite skrotar och de verkar inte ha hemma)?
Jag vill inte byta till några dyra saker, bara några som passar utan större modifieringar...

bilen är en v40 98a
/Mattias
Användarvisningsbild
av bjompa
Är de inte helt vanliga 5,25" eller 6,5" högtalare i framdörrarna?? Vore väldigt konstigt om de inte va nått av dom utan nåt specialtum, Köp ett par nya högtalare å byt i båda dörrarna fram, handla på BRL eller MDS eller liknande, du får ju för fan 4 högtalare som är bättre än orginal för samma pengar som en på volvo.
Du behöver inte vara rädd att dom inte skulle passa me skruvhål osv, de flesta högtalare idag har mängder med hål för att passa allt.
av mattiasg
Det får det bli. Ska nog beställa ett par högtalare från BRL. Är det någon som vet hur stora de är original? Är det standard kontakter för att plugga in de nya eller måste jag skarva kabel?
Användarvisningsbild
av bjompa
De är bara att koppla in me ord. kabel. Bryt bort högtalargallret lite försiktigt å mät dom själv... men ja skulle tro att de är 5,25"
BRL brukar ha koll på de där annars.
av mattiasg
Köpte Sony högtalare och bytte igår. Inga problem att skarva. Inga större problem att fästa högtalaren heller...

Betalade 325 för två högtalare av bra kvalisort istället för bilias 1200.

Nöjd med bytet.
av Kojje
Ett tips är att kolla upp monteringdjupet innan man byter i framdörrarna annars finns risk att rutan går i högtalaren när du kör ner den nu har du ju redan bytt men tänkte ett tips till fler som funderar
Användarvisningsbild
av Tomas88
mattiasg skrev:Köpte Sony högtalare och bytte igår. Inga problem att skarva. Inga större problem att fästa högtalaren heller...

Betalade 325 för två högtalare av bra kvalisort istället för bilias 1200.

Nöjd med bytet.
Blev det bättre ljud än innan?
Alltså innan då allt fungerade?
av mattiasg
Jag är inget ljud freak men jag tycker att ljudet är bättre nu än innan...
Användarvisningsbild
av gundj
Jag behöver oxâ byta högtalare HF i V70´n, verkar vara ett virus nu :-)
Vad hette högtalarna du köpte? Tips pâ andra lika bra eller bättre?
Kan nâgon förklara för en femâring hur man tar bort dörrsidorna V&HF?
Jag har tyvärr inte bilen här sâ jag kan titta, men vill gärna planera jobbet till jag kommer hem.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]