Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av celberg
Misstänker starkt att det är tid att byta höger bakhjulslager på min 2.0T -98. Vilka specialverkyg behöver jag?
Användarvisningsbild
av #27
Du behöver inga specialverktyg för att byta lager bak, de är bara att lossa bromsok och bort med skivan sen bort med koppen mitt på lagret och där hitta du en stor mutter som du tar bort..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hejsan. Jag tror nog också jag behöver byta hjullager bak.

Det hörs i alla fall ett "malande" ljud eller vad man ska kalla det när man kör. Jag hörde det inte själv utan det var en passagerare som som satt bak som hörde detta. Vi bytte plats så han körde och då hörde jag det också. Det låter alltså inte så högt.

När jag kom hem lossade jag hjulet och ena delen av bromsoket, som man lossar när man byter beläggen. Jag tog bort beläggen så skivan löpte fritt. När jag snurrade på skivan så gick den inte helt lätt och så hörde man det där ljudet.
Sen testade jag göra samma sak på andra sidan, och där gick skivan helt lätt och inget ljud hördes.
Så det är väl hjullagret?

Tänkte först att jag skulle lämna in detta men när jag sökt här och läst i Haynes så verkar det ju inte så svårt.
Dock har jag lite funderingar.
I Haynes står det att man skall dra åt muttern 120Nm och sen dra åt 60 grader (gäller för 1998 och frammåt). Jag har ingen moment nyckel. Måste jag se till att köpa eller låna en sån? Eller kan det gå ändå?
Sen undrar jag om man lämpligen bör byta båda sidor när man ändå håller på? Jag tänker så att om det ena går sönder så kanske det andra också går sönder snart.

När jag hade hjulen borta lade jag också märket till att broms sköldarna var ganska dåliga. Byter man då hjullager så kanske det inte är så dum idé att byta sköldarna också.
Användarvisningsbild
av #27
Det låter som du har fel på lagret byt de som är dålig de andra kan ju hålla många mil till.

Enligt vadis så ska det dras 120Nm + 30° 98-
Låna en momentnyckel om du har möjlighet..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Jag kollade precis upp priserna. De ska ju ha över 1400 för ett lager bak på både Meca och Mekonomen. Biltema har bara till fram och dessutom inte samma årsmodell.

Vad är vadis? Konstigt om det är olika uppgifter. Dubbelkollade precis och i Haynes står det 120Nm och sen 60°. Vad kan man lita på? Jag byte nog bara ena eftersom det kostar så jäkligt. Förra ägaren kan ju tom bytt andra sidan. Har inte ägt bilen så länge.
Användarvisningsbild
av #27
Tomas88 skrev:Vad är vadis?
Volvo aftersales diagnotics and information system (volvos program som dom hada fram tills vida kom).
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej, tack för infon. Är du säker på att 30° stämmer så får man väl lita mer på volvo då.

Är Biltemas Momentnyckel art nr 10-987 för 59,90 nåt att ha eller ska man satsa på 10-241 för 499:- och 10 års garanti.

Annars kanske jag lånar en.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tittar lite i VIDA och där står:

"Sätt navet på plats och sätt dit den nya muttern.
Dra åt med:
-97 175 Nm
98- 120 Nm +30°"

Tänk på att hålla mot på innerbanan när du sätter på navet, det kan ramla ut och då är det svårt att få i den igen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sparkz skrev:
Tänk på att hålla mot på innerbanan när du sätter på navet, det kan ramla ut och då är det svårt att få i den igen.
Innerbanan? Sitter det på navet eller? Är inte så insatt i de olika delarna på ett nav. Första gången jag byter nåt sånt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om det är någon som är intresserad så kan jag tala om att jag ringde till Volvo och hörde vad de skulle ha för att byta lagret, (eller ja navet blir de ju).
De skulle ha 2140 kr för att byta på en sida(matrial + arbete). Bara navet kostade 1502 kr. Jag beställde bara navet. Hoppas nu de hinner få hem det till på fredag.

Anledningen till att jag köpte på Volvo var att jag kort efter mitt bilbyte fick hem en ett brev där de gratulerade till en bra bil... osv, sen så följde det med ett värdebevis på 200kr rabatt om man handlade hos dem för minst 1000kr. Så med detta blir det ändå billigare hos Volvo.

Tack för hjälpen föressten.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]