Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maria-Blå bil
Köpte lastgaller på volvo till min v40 1998 i dag.
Däremot så är det helt totalt omöjligt att montera det, hur man än vänder och vrider på allt och trots åtskilliga försök till att tyda bruksanvisningen.

Någon som har tips eller vet hur man ska göra??

Extremt tacksam för hjälp..
av S40T4
Hej!

Är det ett volvo orginal lastgaller?
I så fall ska du skära gål i innertaket och montera monteringsdetaljer där och på ryggstödet.
Det framgår hur du ska göra i bruksanvisningen som du ska ha fått med i så fall.
av Maria-Blå bil
S40T4 skrev:Hej!

Är det ett volvo orginal lastgaller?
I så fall ska du skära gål i innertaket och montera monteringsdetaljer där och på ryggstödet.
Det framgår hur du ska göra i bruksanvisningen som du ska ha fått med i så fall.

Tja!

Ja det är ett volvo orginal lastgaller.
Och jag har gjort precis som det står i bruksanvisningen med hål i innertaket osv.
Det som däremot blir "problemet" är att fästerna verkar vara gjorda för ett rakt tak och inte ett lätt
lutande tak.. så när fästerna sitter fast så går det helt enkelt inte att få dit gallret..

Inte ens när jag monterar fast gallret i fästerna innan så går det att få upp dom i taket för dom raka fästerna tar då bara i i kanterna i och med att taket är "runt"..
Användarvisningsbild
av vetten
Fästena sitter ju lite snett men det brukar inte vara något större problem att få dit det, klart att det är lite bökigt men du måste ju ha gallret c:a 45 grader bakåt för att kunna skjuta i "pinnarna" på lastgallret sen är det ju bara att låsa dom i läge och fälla ner mot fästena i ryggstödet ??:-/
av Maria-Blå bil
vetten skrev:Fästena sitter ju lite snett men det brukar inte vara något större problem att få dit det, klart att det är lite bökigt men du måste ju ha gallret c:a 45 grader bakåt för att kunna skjuta i "pinnarna" på lastgallret sen är det ju bara att låsa dom i läge och fälla ner mot fästena i ryggstödet ??:-/

Vad enkelt du får det att låta :)..
Har testat precis som du beskriver men nä.. ska försöka få hit nån som kan kolla på det, för jag får inte till det..
Dom skruvarna man sätter i taket verkar ju bara fästa i något som är mjuk = dom är väldigt lätta att dra ur, har jag gjor nå fel då eller??
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det är klart att det låter lätt när man har ett som är monterat från början :shock: ja som mitt :mrgreen: men det låter ju konstigt när du säger att det känns som om att inte skruvarna tar i dom övre, men dom ska ju ta eller fästa ordentligt, för om detta lastgaller ska göra nån nytta så må det ju sitta fast. Det kan inte vara så att du av misstag har fått skruvarna fel ??:-/ jag menar så att du satt fast dom nedre skruvarna i dom övre hålen :-O) för då kan jag tro att det som du beskriver kan hända :-O) Om jag har fel eller du kommer på vad felet är så skriv och berätta så vi andra får veta :mrgreen:
av Maria-Blå bil
vetten skrev:Ja det är klart att det låter lätt när man har ett som är monterat från början :shock: ja som mitt :mrgreen: men det låter ju konstigt när du säger att det känns som om att inte skruvarna tar i dom övre, men dom ska ju ta eller fästa ordentligt, för om detta lastgaller ska göra nån nytta så må det ju sitta fast. Det kan inte vara så att du av misstag har fått skruvarna fel ??:-/ jag menar så att du satt fast dom nedre skruvarna i dom övre hålen :-O) för då kan jag tro att det som du beskriver kan hända :-O) Om jag har fel eller du kommer på vad felet är så skriv och berätta så vi andra får veta :mrgreen:
Vad är det för hål du pratar om? Det finns inga hål i mitt tak sen tidigare, (alltså borr hål) eller har jag skurit för lite i innertaket då, kanske? I instruktionerna jag har fått så ska metall fästet sitta först och sen den där plast "skyddshållaren", eller vad den nu hette. Stämmer det eller?
av S40T4
Det finns svagt markerade konturer, en inbuktning, i innertaket. En på varje sida, strax bakom/ovanför ryggstödet.
"Inbuktningen" ska du skära ut och montera monteringsdetaljerna i hålet som blir, sen montera plastkåpan med hålet i, för hålet som du har skurit ut. Och så ska du montera hållare, som håller hast gallret i ryggstödet. Dom hållarna monterar du när du satt dit gallret, så att du kan måtta vart dom ska sitta på ryggstödet.
Ibland så kan det vara lite knepigt att få i gallret i fästena i taket...

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Takräcke till S80 2010

Jag söker takräcke till en Volvo 2010, g[…]