Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maria-Blå bil
Hej!

Såg att det fanns andra trådar på liknande ämne, men jag som är extremt blond när det gäller bilar förstod ingenting.

Fastnade på parkeringen i dag, pga. att det inte gick att lägga i backen på bilen.
Vad är det som är fel? Blir det dyrt? Kan man göra något själv eller lämna in på verkstad? Vad ska jag säga till verkstadskillarna i såna fall?? Man vet ju hur dom är, dom byter ju mer än gärna ut allt på hela bilen om man lämnar in den pga. något fel.

Extremt tacksam för svar.
av xeir
Maria-Blå bil skrev:Volvo V40 2,0 1998

Kan ju tillägga att bilen rullar frammåt när ja i alla fall när jag tycker att backen är i..
Det är med största sannorlikhet plastbrickorna i växellänkaget, och dessa kostar inte många kronor.

Går du till reservdelsavdelningen och säger att du har problem med att lägga i backen så kommer vet med största sannorlikhet personalen vad du pratar om. Det är totalt 6 brickor.

Lämnar man in bilen skulle jag tippa på att kalaset kommer gå på 500kr + material.. (någon som har något att säga emot?)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det är Renaultlådan, ja. Då har du backen till vänster om ettan, stång från spaken till undersidan av lådan.
Volvolådan har backen till höger om fyran, två vajrar till ovansidan av lådan.
Sparkz skrev:Om det är Renaultlådan, ja. Då har du backen till vänster om ettan, stång från spaken till undersidan av lådan.
Volvolådan har backen till höger om fyran, två vajrar till ovansidan av lådan.
Ja jag har backen till vänster om ettan!

Vad kostar allting totalt då, tror ni.. Med jobb och material??
av halling_sjo
Då är det plastbussningarna som ska bytas. Lämnade in min bil förra sommaren
och de gjorde jobbet för 300kr.
Köpte bussningarna (främre o bakre) själv hos bilia och de gick på 100kr. Det finns främre, de sitter på stången mot växellådan och bakre ,de som sitter precis under spaken.
Man byter bägge när man ämdå håller på.
av LeastEif
Har samma problem trots att plastbussningarna bytts för inte så länge sedan. Det gjorde underverk, men nu går backen inte i.
Några ideer om vad som kan vara fel och hur det ska åtgärdas?
V40-01 1.6l med backen till vänster om 1an på spaken.
Användarvisningsbild
av enklast
LeastEif skrev:Har samma problem trots att plastbussningarna bytts för inte så länge sedan. Det gjorde underverk, men nu går backen inte i.
Några ideer om vad som kan vara fel och hur det ska åtgärdas?
V40-01 1.6l med backen till vänster om 1an på spaken.
Har du kollat så att bussningarna sitter kvar som de ska? Åk till en mack och hissa bilen.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]