Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin_h
Hej har bråkat med bilen länge nu (behöver hjälp)
V40 t4 -98 21000 mil
bilen drar mkt bensin kommer 30-35 mil på en tank färddatorn snittar 1,4-2,1 milen ,
och bluddrar (går orent ) vid gaspådrag . fast vi minus 3-4 grader igår gick den klockrent ?
kan ju säga att tomgången ligger på 11-1300 varv ibland med ,har inte hittat ngn RÖD tråd i det hela .
provat o byta stift . lmm lånade jag och bränsletrycksregulatorn e ny .
volvo hitta inga felkoder i obd2 uttaget heller .
någon som vet var jag ska göra mer ?
tack på förhand
martin
av martin_h
ligger imellan 64-70 grader, 30min körning ungefär och då borde det ju vara varmare ,
googlat lite på det hitta ngt om Kalllstartsventil , kolla med volvo men dom säger att det inte sitter ngn ,
har nu införskaffat en ny temp mätare ska se om jag hinner på lunchen o byta :D
av Leonides
Det borde vara mer. Jag håller på med en totalrenovering av min motor, men innan jag rev ur den visade min motortemp 45-50 grader. Så du kan ha en läckande termostat med, men det var inte av den anledningen jag gör renoveringen. Motorn var trött....men det blev mycket Ojoj, Ajdå, det var inte bra, så ska det inte se ut, under demonteringen...
av martin_h
tjabba
har nu bytt temp mätarn och temp har stigit lite går mkt snabbare upp o går inte under 70 i temp , samt att soppan har gått ner till 0,8-0,9 om man e snäll på gasen :roll: :roll: :D
Användarvisningsbild
av ratten
martin_h skrev:tjabba
har nu bytt temp mätarn och temp har stigit lite går mkt snabbare upp o går inte under 70 i temp , samt att soppan har gått ner till 0,8-0,9 om man e snäll på gasen :roll: :roll: :D
Vad bra att det har årdnat sig, då blir det lite färre besök på macken framöver får vi hoppas. :D
av martin_h
Halloj ...
nu så har jag samma problem igen verkar som det kommer o går hela tiden ,
rycker jag kontakten till magnetventilen så går den normalt
rycker kabel + fri slang till wastegate laddtryck ca 0,9 = bluddrar
kabeln i o fri slang = bluddrar
alltså bilen går bra "rent" upp till 0.5 bar sen 0.5-0.9 bar så bluddrar den
har felsökt med start gas på allt i insugsidan på motorn o kollat allt
lmm + stift någon som vvet vad det kan vara ???
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]