Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Tyvärr verkar det som att spolarpumpen för framruta och framljus lagt av. Den har varit svag men ger nu inget tryck, trots att den låter.

Jag demonterade vid höger fram hjulhus i enligthet med Haynes reparationshandbok, men den spolarpump man kommer åt där är ju för bakrutan.

Finns det något knep att komma åt den främre pumpen och byta denna utan att demontera hela spolartanken, dimstrålkasteran, behållaren intill spolarvätskan osv??

Fungerar Biltemas pump för 99 kr för detta?
Användarvisningsbild
av #27
Till att börja med så kontrollera så att backventilen (den som slangarna går in i) är hel sitter under motorhuven..

Om det är pumpen så har jag för mig att man kan lätta lite på innersärmen för att ta bort pumpen..

(Skriv gärna vad du har får årsmodell..)
av 780xlt
ah, missade att skriva att det är årsmodell -00.

Jag har lossat på slangen så att det är slang från pumpen och fritt ut, men det verkar inte som att pumpen får ut vatten ändå, även om den låter. Dock låter den betydligt mindre än pumpen för bakrutan.

Jag lättade lite på plastskyddet i framkant under motorn, men man får tyvärr vara bläckfisk för att komma åt pumpen den vägen.

Fortsatta tips emottages MYCKET tacksamt! Måste få ordning på detta.

Tills jag kan byta pump tänkte jag göra en reservkoppling; skifta slangen från bakrutans pump till att gå till framrutan istället. Kräver ju lite simultankapacitet inne i bilen, men bättre än inget vatten alls på framrutan.
Användarvisningsbild
av #27
Så här står det i volvos anvisningar.

-Tändning av.
-Ta bort det främre underredsskyddet på höger sida för att komma åt pumpen.
-Töm behållaren.
-Lossa kontaktstycke och slang anslutna till spolarmotorn.
-Ta bort pumpen (tryck försiktigt ut den med en stor skruvmejsel).

Vid montering.

Tips: Innan pumpen sätts dit, skall pumpens insugningsrör doppas i vatten eller en tvållösning för att undvika att gummitätningen trycks ner.
av olsson
bytte min spolpump idag ,gick ganska lätt men du måste lossa underedet,
såg att den satt lite illa till men jag tog en skruvmejsel o tryckte ut den försiktigt o så i med en ny.
av effo
Väcker upp den här gamla tråden.

Spolarpumen på vår V40 '97 verkar ha lagt av. Det kommer spolarvätska, men bara med 'fisigt' tryck. Antar att det är pumpen?

Måste man plocka bort däck och innerskärm, eller kommer man åt pumpen underifrån? Haynes skriver att man måste ta bort däck och innerskärm, men jag tolkar #27:s post ovan som att man kommer åt den underfrån. Någon som vet vad som gäller?

Tack på förhand

/Fredrik
Användarvisningsbild
av #27
Börja med att kolla backventilen som sitter på slangen mellan spolarmunstyckena kan vara trasig, vilket gör att du får dåligt tryck.
av 780xlt
effo skrev:Måste man plocka bort däck och innerskärm, eller kommer man åt pumpen underifrån? Haynes skriver att man måste ta bort däck och innerskärm, men jag tolkar #27:s post ovan som att man kommer åt den underfrån. Någon som vet vad som gäller?
Nu var det ju ett tag sedasn jag bytte, men det behövde man inte göra.
Man kommer åt den underifrån, om än lite trickigt.

Biltemas modell passade som sagt inte riktigt med elkontakten, utan denna fick modifieras lite.
Det jag var tveksam till var huruvida den nya pumpen verkligen sluter tätt mot spolartanken, men det har fungerat bra hittills.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]