Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxxar
Har nyss haft bilen inne på service och det var ett par anmärkningar som skulle behöva åtgärdas.

Styrled v yttre glapp
Kollade upp pris på reservdel och det är inga stora pengar 261:- på mekonomen, funderar på o byta själv. Är det några problem att göra detta på egen hand? Något man ska tänka på?

Spindelled h glapp
Kollade upp priset på den reservdelen oxå och det är inga stora pengar för den heller. 359:- på mekonomen. Funderar på o byta själv. Är det några problem att göra detta på egen hand? Något man ska tänka på?

Tack på förhand!

Ska tillägga att det gäller en S40 T4 -98
Senast redigerad av 2 maxxar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
En fyrhjulsinställning kanske....
av maxxar
Ok, är detta något som alltså måste göras i efterhand. Vad kan ett sådant kalas gå på?
Micke_vb skrev:En fyrhjulsinställning kanske....
Användarvisningsbild
av Nexus
maxxar skrev:Ok, är detta något som alltså måste göras i efterhand. Vad kan ett sådant kalas gå på?
Micke_vb skrev:En fyrhjulsinställning kanske....
För att få rätt hjulvinklar och slipa att bilen drar snett eller sliter däck .

När du byter styrled så kommer den nya troligtvis inte i samma läge som den gamla

Pris på en 4-hjuls ligger runt 1000 lappen.
av maxxar
Ok, men i övrigt o lossa och skruva dit delarna som ska bytas ska alltså inte vara något problem? Inga specialverktyg krävs eller så?

Funderar på o ordna det själv o sedan lämna in bilen på en fyrhjulsinställning...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Spindelleden ska pressas ur och i. Mekonomen har en lös verkar det som, Volvo säljer bara komplett länkarm. Ser ut som det är en låsring med till den, men jag kan inte tänka mig att den bara hänger på låsringen utan presspassning. Den skulle glappa upp hålet i länkarmen rätt snabbt då.
Användarvisningsbild
av Nexus
Vet inte om en länkarm är dyr till din bil?? men för att byta en pressad spindelled krävs lite kunskap och tålamod. Jag jävlades med det på min gamla mazda 626 för det skulle vara billigt men så här i efterhand skulle jag hö köpt komplett länkarm på BILTEMA istället. :D
av maxxar
Snabb koll på Biltema som tar 449:- för Länkarm med spindelled
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=115065

Mekonomen tar 1055:- för Länkarm hö nedre komplett med spindelled

Så köper man en komplett sats med länkarm så ska det inte vara något problem att ordna själv?

Vad tror ni om styrleden på andra sidan då, är det något problem med att byta den själv?
Användarvisningsbild
av Nexus
maxxar skrev:Snabb koll på Biltema som tar 449:- för Länkarm med spindelled
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=115065

Mekonomen tar 1055:- för Länkarm hö nedre komplett med spindelled

Så köper man en komplett sats med länkarm så ska det inte vara något problem att ordna själv?

Vad tror ni om styrleden på andra sidan då, är det något problem med att byta den själv?
Byta styrled är enklare än länkarm. testa det först om du är osäker på din kunskap :wink: :wink:
Har du lite mekarvana så ska ingen av dessa vara några problem. inga special verktyg behövs. Kanske en styrleds avdragare men det brukar gå att slå med kontrollerat våld :wink: :wink: så släpper den.
av maxxar
Har nu bytt länkarm och styrled, och det var bland det lättaste jag gjort ;)
Det enda som var lite knivigt var att en mutter skar snett i gängan.

Passade även på att lämna in bilen för en 4-hjulsinställning.

Tack för alla råd och tips.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]