Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gmo
Hej!

Är i bilbytartagen och försöker begripa mig på om det fanns antisladdsystem till V40 och vilken bokstavsförkortning som detta hade på just S/V40 då Volvo inte har vett att kalla detta för ESP.

Min förståelse av Volvoförkortningar är:
STC eller DSA = Antispinn
DSTC = Antisladd

Någon som vet om det fanns och vad det hette på S/V40?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av vetten
DSA = Dynamic Stability Assistant, antisladdsystem (Volvo).
Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul och vid behov även minska gaspådraget så att bilen återtar rätt kurs. Allt sker på bråkdelar av en sekund och ofta utan att föraren har märkt att han varit på väg att få sladd.

Några exempel på antisladd- och antispinnsystem är Volvos system TRACS, ETC, DSA, STC och DSTC

Slog upp det här på Wikipedia och det är just DSA som sitter på S/V40-serien

vetten
av gmo
Ah! Tack för info!

Läste vidare där och intressant nog beskrivs DSA som enklare än antispinnsystemet STC och mer äavancerat är antispinnsystemet TRACSi artikeln om STC (och STC i sin tur som enkalre än antisladdsystemet DSTC.)

Jag får det således till att DSA är ett antispinnsystem, trots benämningen av DSA som ett antisladdsystem i artikeln om DSA.

Eller har jag missförstått något?
av Frigge
gmo skrev:Ah! Tack för info!

Läste vidare där och intressant nog beskrivs DSA som enklare än antispinnsystemet STC och mer äavancerat är antispinnsystemet TRACSi artikeln om STC (och STC i sin tur som enkalre än antisladdsystemet DSTC.)

Jag får det således till att DSA är ett antispinnsystem, trots benämningen av DSA som ett antisladdsystem i artikeln om DSA.

DSA är ett antispinn system som bryter tändningen på x-antal cylindrar vid behov. Motorn börjar bluddra o orkar inte spinna.
av Bowin
Sämre antispinn än på S/V40 får man nog fan leta efter..
Användarvisningsbild
av MartinS
Frigge skrev:
gmo skrev:Ah! Tack för info!

DSA är ett antispinn system som bryter tändningen på x-antal cylindrar vid behov. Motorn börjar bluddra o orkar inte spinna.

Vad jag har förstått det så reglerar DSA'n gasspjället. Det är ingen tändning som bryts i allafall och det bludrar ingenting, bilen blir bara slö.

/Martin
av Robert63
Bowin skrev:Sämre antispinn än på S/V40 får man nog fan leta efter..
Jag tycker den är otroligt bra, i vart fall så länge den funkade. Nu lyser lampan och jag fasen inte varför. 2.0t -00
Användarvisningsbild
av MartinS
Robert63 skrev:
Bowin skrev:Sämre antispinn än på S/V40 får man nog fan leta efter..
Jag tycker den är otroligt bra, i vart fall så länge den funkade. Nu lyser lampan och jag fasen inte varför. 2.0t -00
Jag håller med dig, jag tycker den fungerar jättebra. I princip kan man hålla full gas upp för en isbacke och bilen tar sig upp som den skall. Det är väl lite av vitsen med antispinn?

/Martin
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Det som många tycker är kasst med sådana system är just när man ska ta igång när det är snorhalt... Eftersom systemen måste ha någon referens, = roterande däck, så fungerar det inte som tänkt då. Enklast är att koppla bort systemet vid sådana tillfällen tills man fått upp lite fart....
Användarvisningsbild
av adrian_vg
vetten skrev:DSA = Dynamic Stability Assistant, antisladdsystem (Volvo).
Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul och vid behov även minska gaspådraget så att bilen återtar rätt kurs. Allt sker på bråkdelar av en sekund och ofta utan att föraren har märkt att han varit på väg att få sladd.

Några exempel på antisladd- och antispinnsystem är Volvos system TRACS, ETC, DSA, STC och DSTC

Slog upp det här på Wikipedia och det är just DSA som sitter på S/V40-serien

vetten
Är du säker på att DSA är antisladd också? Tycker det verkar på manualen till min T4:a att DSA är antispinn bara.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]