Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ElCabo
Vid senaste besiktning fick jag nedslag på rostiga bromsskivor runt om och dålig bromsverkan på handbroms. Jag bytte samtliga skivor och bromsbackar (Biltema) och åkte glad i hågen till besiktningen igen.

Fick återigen nedslag på handbromsen.
ÅKte hem igen och motionerade oken ordentligt, inget kärvade någonstans och hävarmen till oket rörde sig ordentligt. Skruvade ihop allt och tryckte upprepade (många...) gånger på fotbromsen för att få ut kolvarna för självjusteringen, men handbromsen gick fortfarande hela vägen upp.

Nu beställde jag nya ok från Tyskland, med dessa på plats upprepade jag hela proceduren och det blev ingen som helst skillnad, fortfarande tar inte handbromsen ordentligt och bromsspaken vår ända upp.

Sista halmstrået var att byta bromsvirar, inte heller detta hjälpte.

Jag har skruvat tillbaka kolven flera gånger för att få självjusteringen att börja jobba, men det händer ingentingq, har till och med köpt svindyra belägg från mekonomen, om det skulle vara fel på beläggen från Biltema...

Jag har slut på idéer, Haynes ger inte heller några ledtrådar. Om jag spänner wiren så att bromsen är max dragen runt sjätte hacket går inte bilen fram över huvud taget.
Jag måste ha dragit i handbromsen 150 gånger, och trampat med bromspedalen minst lika många, men ingen askymt av någon självjusteringen.

Finns det någon som har en idé om vad problemet kan vara? Jag börjar liksom tröttna nu :-(
Användarvisningsbild
av andersbe
Jag brukar göra så här, när oket är borttaget skruvar jag in kolven, där efter skruvar jag ut kolven så att ok med belägg går trögt på skivan, små knacka på oket, brukar funka för mig.
Drar två gånger i hand bromsen samtidigt trycker jag på bromspedalen med motorn igång.
av ElCabo
Ja visst känns det märkligt... glidpinnarna löper som om de var nya. Jag rör med lätthet oket hela vägen om jag inte har bromsklossarna i.
Jag ska prova att skruva ut kolven en aning, men det verkar inte finnas särskilt mycket spel med de nya klossarna.
av ElCabo
Angående fel vid montering av vajern, det var exakt samma resultat med de gamla vajrarna, därför som jag ville byta vajer :-(
av klacken
Om dom gamla var fel och du lagt nya likadant? Om du bromsar direkt på oket med handbromsarmen hur mycket vrids den?tar bromsen då?
av qsecofr
Kan det vara så mycket luft i systemet att självjusteringen inte justerar ur kolven tillräckligt då man bromsar med pedalen?

Fast då borde väl besiktningen märk det.

Tapatalked.
Användarvisningsbild
av andersbe
Kom på en sak jag råkade ut för det var att handbroms armen inte gick ända tillbaka när man släppte handbromsen fick sätta dit en extra fjäder som drog tillbaka armen den sista biten, kan vara detta som gör att den inte skruva ut sig, måste gå hela vägen tillbaka, kolla hur det ser ut och känn, efter du har dragit och släppt, kan man dra den ytligare tillbaka så är det en fjäder som gäller! :-o

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder