Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hedis62
Har lite funderingar på det här med kylarvätska.
Hur ofta ska man byta?
Behöver man köra med någon speciell kylarrengöring så att det löser upp ev skit innan man spolar ur systemet?
Har inga problem i dag men tänkte att det kanske är bra att byta kylarvätskan?
Såg att det finns någon vätska som ska vara blandbar med dom flesta glykoler "peak lifetime universal" nån som provat den? eller vad ska man köra på?
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... -pa15160sv
Bilagor
glykol.jpg
glykol.jpg (36.33 KiB) Visad 6418 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag har bytt en gång på varje bil ungefär när jag köpt den. Har varit okänd status på dem då. Spolat ur med kranvatten så att det faktiskt är tomt på gammal sen i med Biltemas vanliga blåa.

Den dag jag behåller en bil så länge byter jag nog igen efter fem år eller så.
av Truckdoktor
Det flersta tillverkare har en bytesintervall på glykol. På Volvos lastvagnar är det 4-5 år, men dom kör ju betydligt mer ochså. Min gammal Merca W124 hade samma intervall. På min V70 (2009:a 2.5FT) gjorde jag det ihop med kamremmen o vattenpump, då systemet ändå måste tömmas.
Det är bara o tömma systemet, spola med vatten vid behov och fylla på nytt. Kolla bara att det blir rätt glykol till din motor, då det finns anpassade sorter beroende på motorns metallgjutning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Truckdoktor skrev: lör 28 jul 2018, 11:34 Det flersta tillverkare har en bytesintervall på glykol. På Volvos lastvagnar är det 4-5 år, men dom kör ju betydligt mer ochså. Min gammal Merca W124 hade samma intervall. På min V70 (2009:a 2.5FT) gjorde jag det ihop med kamremmen o vattenpump, då systemet ändå måste tömmas.
Det är bara o tömma systemet, spola med vatten vid behov och fylla på nytt. Kolla bara att det blir rätt glykol till din motor, då det finns anpassade sorter beroende på motorns metallgjutning.

Med det resonemanget blir det nog bara Volvos glykol. Inte för att det blir nån enorm utgift det heller.

På Volvos serviceschema står bara kontroll av fryspunkt och nivå, inte byte var jag sett.

Jag nöjer mig med att glykolen är godkänd för bruk i aluminiummotorer. Men så kör jag runt i en gammal häck också.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Truckdoktor skrev: lör 28 jul 2018, 11:56 Nää, det finns definitivt andra glykoltillverkare som passar ochså. Måste ej vara original.

Problemet är att i boken står väl bara "Använd Volvos kylarvätska". Ingen spec. Om jag inte minns helt fel. Kvarstår gör då att lita på märkningen på paketet huruvida den är anpassad för motorer i aluminium eller inte. Jag har själv inga problem att lita på den märkningen. Det är inte direkt raketforskning.
av Truckdoktor
Jag hämtade min från mekonomen den tiden. Säljarn frågade bara: "har du blå eller grön vätska i?" När jag nämnde regnummret... Har blå...

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Truckdoktor skrev: lör 28 jul 2018, 12:18 Jag hämtade min från mekonomen den tiden. Säljarn frågade bara: "har du blå eller grön vätska i?" När jag nämnde regnummret... Har blå...

Färgen säger ingenting. Men för Mekonomen var det väl en rätt väntad nivå av taffligt service.
av Truckdoktor
Regnummret och blå var för honom bakom disken tillräcklik mycket info, för att välja rätt, tycker jag... Då vet han, vad som är i och vad jag behöver.
Å andra sidan säger färgen inte allt, det stämmer. Med silikat, utan, för alu, för järngjutning, mm.

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Blå säger inte ens vad för sorts glykol det är. Det är en helt meningslös upplysning utan att t ex veta vad det är för fabrikat i.

Regnummret håller jag med om är en bra upplysning. Att fråga vad det är för färg i tror jag snarast var för att det är enkelt för försäljaren att bara hala upp deras dunk blå då, utan att behöva fundera mer.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]