- mån 29 jan 2018, 16:39
Hej på er.
Jag köpte svågerns gamla V40 som stått stilla i varmgarage i nästan 1 år.
Åkte in på besiktning och fick skyhöga co-värden på 13,6 vilket var rekord för Besikta i Gislaved.
Jag började felsöka lite för jag fick inte upp nån temp i bilen mer än när jag stod still. Bytte termostat så var det problemet löst.
Jag återgick till co-halten och river mina små strån på huvudet över vad som kan orsaka detta.
Nån som har nån idé?
Kan tilläggas att motorfläkten går 9 minuter efter att man stängt av bilen, om den så än bara varit igång ett par sekunder.
Bränsleförbrukningen ligger på enligt färddatorn på mellan 1,3-1,8 liter milen på landsvägskörning. Det känns inte helt rätt.
Det är en V40 2.0T 1999 som har gått 19*** mil. Går jättegott för övrigt.
Vore jättetacksam om nån har något förslag på var jag ska börja.
Tack på förhand.
Lösning:
Bytte Lmm och tempsensor för att få ner förbrukningen till normala 0,6-0,7
Samt återgick elfläkten till sin normala funktion. (Slipper man 9minuters snurrande)
Tomgången fick jag tillbaka efter ha rivit ner och rengjort tomgångsmotorn.
Motorlampan slocknade så fint. :)
Stort tack allihop.
Jag köpte svågerns gamla V40 som stått stilla i varmgarage i nästan 1 år.
Åkte in på besiktning och fick skyhöga co-värden på 13,6 vilket var rekord för Besikta i Gislaved.
Jag började felsöka lite för jag fick inte upp nån temp i bilen mer än när jag stod still. Bytte termostat så var det problemet löst.
Jag återgick till co-halten och river mina små strån på huvudet över vad som kan orsaka detta.
Nån som har nån idé?
Kan tilläggas att motorfläkten går 9 minuter efter att man stängt av bilen, om den så än bara varit igång ett par sekunder.
Bränsleförbrukningen ligger på enligt färddatorn på mellan 1,3-1,8 liter milen på landsvägskörning. Det känns inte helt rätt.
Det är en V40 2.0T 1999 som har gått 19*** mil. Går jättegott för övrigt.
Vore jättetacksam om nån har något förslag på var jag ska börja.
Tack på förhand.
Lösning:
Bytte Lmm och tempsensor för att få ner förbrukningen till normala 0,6-0,7
Samt återgick elfläkten till sin normala funktion. (Slipper man 9minuters snurrande)
Tomgången fick jag tillbaka efter ha rivit ner och rengjort tomgångsmotorn.
Motorlampan slocknade så fint. :)
Stort tack allihop.
Senast redigerad av 1 Chubbybob, redigerad totalt 0 gånger.