Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Hade tänkt att köpa en V40 under våren och har lite undringar om det är något speciellt som man bör tänka på på dessa modeller. Eftersom det verkar finnas en hel uppsjö av motoralternativ så vore det bra att höra lite om dom av er som har erfarenhet. Har kollat lite på blocket och sett att det går att få en relativt välutrustad bil för c:a 60000:- (mer får den inte kosta) med runt 10000 mil på mätaren. Hade nog främst tänkt mej en 2,0T men andra alternativ kan ju också dyka upp. Läste nånstans att motorerna inte är svenska stämmer det, jag vet ju att det finns en mitsubishimotor som dom använder men sen läste jag nånstans att dom andra var franska? Trodde att dom slutade med renaultmotoren iom. 40-serien eller är det fortfarande samma block som i 400-serien? Har ju inte nåt direkt emot dom eftersom jag har några olika 400-bilar nu men jag hade för mej att 2litersmotorn i princip va en avkortad 2,5liters 850 motor :shock: är det nån modell som man absolut ska undvika för jag vill ju inte ha en problembil :evil: så ge mej gärna lite tips om dessa bilar så man har lite mer kött på bena när man står där och ska förhandla om priset :???:

vetten
av christer.d
1.8i är mitsubishimotor
1.6 är volvo motor
1,8 är volvo motor
2.0t är volvo motor
det vad jag kan säga är väl bara bra om dessa bilar men vist kan dom ha fel dom med
det du ska se upp med är 1.8i motor det kan bli din mardöm
Användarvisningsbild
av Mr H
Jag har själv haft 2 st V40 2,0T, en 98:a som köptes fabriksny och en 00:a som jag köpte begagnad. Båda körda lite drygt 10.000 mil utan annat än normal service. Jag har varit väldigt nöjd med båda och det är en bekväm bil att åka i trots att den är relativt liten. Jag har kört med båda upp till stugan i Jämtland, en sträcka på 90 mil enkel väg, utan att bli speciellt trött i kroppen trots att jag kört hela vägen nästan utan pauser ibland. Som jämförelse kan jag nämna att jag bli väldigt "trött" i benen/låren redan efter 30-40 minuter bakom ratten i S40N/V50. Men det är ju min personliga erfarenhet.

2,0T-motorn är den av motorerna som i pressen fått bäst kritik. Sedan vet jag att den har lite olika förmåga att hantera trimmning beroende på vilken "fas"det är på bilen. Kolvar och topp tror jag det är som är olika tåliga för trimmning beroende på årsmodell/fas.

S/V40 indelas i Fas 1, Fas 1,5 och Fas 2.
Fas 1 = årsmodell t.o.m. 1999
Fas 1,5 = årsmodell 2000
Fas 2 = årsmodell fr.o.m. 2001

Leta efter en välvårdad och välutrustad bil. Rost kan naturligtvis förekomma. Minns jag rätt hade tidiga år problem med rost runt grillen.

Hoppas det här kan hjälpa dig lite i alla fall. Du kan även besöka Nordiska X40 Klubben, http://www.x40nordic.com. I deras forum kan du som icke medlem ställa fler frågor och jag garanterar dig att du får svar. Det är en samlig oerhört kunniga människor som finns där. Det är en klubb med mycket trevlig stämning i forumet och alla hjälps åt med tips, trix och problemlösningar. Lägg den adressen på minnet och bli medlem när du definitivt bestämt dig för en X40. Du har snabbt igen medlemsavgiften genom rabatter hos en stor mängd företag runt om i landet. Och dessutom har du en ovärdelig hjälp OM du skulle få problem med bilen. Beskriv ditt problem, eller ställ din fråga, på forumet och mycket snart har du fått svar.

Lycka till i biljakten!!
Användarvisningsbild
av vetten
Man tackar för tipsen :) tar gärna emot fler, Mr H jag försökte komma in på sidan som du la en länk till men tyvärr så verkar den inte funka :cry: Funderade lite kring rostskyddet på 40-serien är karossen galvad och isåfall hela eller bara delvis eller finns det nån årsmodell som det blev bättre ?

vetten
av v50danne
brukar rosta på hundbenen och nere på framskärmen där den gränslar mot tröskeln, stämmer också att de rostare runt grillen, kolla också inne vid tankluckan och bakluckan (den kan slå i stötfångaren=lacksläpp=rost)
Användarvisningsbild
av vetten
Tackar (W) Sådana här tips är ju ovärderliga när man är ny på en bilmodell även om det återingen är en Volvo så känner man ju oftast inte till sådana där "Bra att vetasaker" Man lär så länge man lever.

vetten
Användarvisningsbild
av Mr H
vetten skrev:Man tackar för tipsen :) tar gärna emot fler, Mr H jag försökte komma in på sidan som du la en länk till men tyvärr så verkar den inte funka :cry: Funderade lite kring rostskyddet på 40-serien är karossen galvad och isåfall hela eller bara delvis eller finns det nån årsmodell som det blev bättre ?

vetten

Jodå, den funkar. Dock är sidan lite trög ibland då den ligger på en privat server. Testa igen och låt din dator få vänta lite så ska du se att sidan dyker upp. Det är mycket sällan som den ligger nere men ibland kan man få ladda om den. Det är väl den enda egentliga nackdelen.....
Användarvisningsbild
av _Seeya_
vad är 2.0 liters motorn tilvärkad i för land... :?: s40
Användarvisningsbild
av vetten
1,6, 1,8, 2,0, 2,0T och båda T4 motorerna är svenska. 1,8i alltså GDI-motorn kommer från Misubichi och är den som tydligen inte är så "bra" dyrt underhåll :cry: enligt andra inlägg här på forumet

vetten
av Robert63
Du vill ha en 2.0 t som gått 10.000 mil för runt 60 puckar! Lycka till...
Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]

Blev ett mellanbyte av olja och filter idag. Man v[…]

Det hörs endast om huven är stängd[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]