- lör 06 maj 2017, 23:10
#1171076
Hej, skulle behöva er kunskap & hjälp till att få igång denna best igen.
Köpte en s40 t4 för 1000kr som gått 18,000 mil. Generellt i bra skick. Inte mycket rost.
ser ut att vara påkostad, så som Evo vinge, xenon, devileyes, brembo bromsar och BSR luftfilter. Har ej hunnit titta så värst mycket under bilen men man ser att det inte är original avgas, ser ut som raka rör med 4" utblås Bara det har man ju pengarna tillbaka på om det nu skiter sig.
Vi har försökt att jaga information om bilen utan större resultat. Förra ägaren påstår att den är steg 3, och har 280 hästar ca. Den har tills idag stått i ca 1 år orörd på en gård utanför stan, och var senast godkänd på besiktning 2015 (hittade papper i bilen). Enligt serviceboken har den sköts hyfsat bra. Vi tänkte få liv i den igen och få igenom besiktningen.
Bilen startar utan större bekymmer, förutom att tomgången är obefintlig. Håller man inte ner gasen så dör bilen direkt samt att den inte startar utan att hålla ner gasen lite. Det vi gjorde idag, var att sätta in ett nytt batteri, gjorde rent både LMM & tomgångsventilen som var helt igensotad i princip. Trots detta vart det ingen skillnad på tomgång.
Efter genomgång så ser vi att tändspolarna och kablarna är sprillans ny, men tändstiften är av blandade sorter och dom ser inte nya ut på långa vägar.
Nu har vi beställt en ny tomgångsmotor/ventil, samt 4 nya tändstift (Bosch super plus, korta gängor) Frågan är då, finns det något mer att tänka på? Känns som att det inte enbart kan hänga på tomgångsmotorn.. Är det fler grejer man bör kolla upp? Har ej scannat bilen då motorlampan ej lyser. Vill liksom inte lägga flera tusen på saker tills man kommer fram till problemet. Fast budgeten ligger på tio tusen, spelrum finns. Den skall igång!
Tacksam för svar.
Köpte en s40 t4 för 1000kr som gått 18,000 mil. Generellt i bra skick. Inte mycket rost.
ser ut att vara påkostad, så som Evo vinge, xenon, devileyes, brembo bromsar och BSR luftfilter. Har ej hunnit titta så värst mycket under bilen men man ser att det inte är original avgas, ser ut som raka rör med 4" utblås Bara det har man ju pengarna tillbaka på om det nu skiter sig.
Vi har försökt att jaga information om bilen utan större resultat. Förra ägaren påstår att den är steg 3, och har 280 hästar ca. Den har tills idag stått i ca 1 år orörd på en gård utanför stan, och var senast godkänd på besiktning 2015 (hittade papper i bilen). Enligt serviceboken har den sköts hyfsat bra. Vi tänkte få liv i den igen och få igenom besiktningen.
Bilen startar utan större bekymmer, förutom att tomgången är obefintlig. Håller man inte ner gasen så dör bilen direkt samt att den inte startar utan att hålla ner gasen lite. Det vi gjorde idag, var att sätta in ett nytt batteri, gjorde rent både LMM & tomgångsventilen som var helt igensotad i princip. Trots detta vart det ingen skillnad på tomgång.
Efter genomgång så ser vi att tändspolarna och kablarna är sprillans ny, men tändstiften är av blandade sorter och dom ser inte nya ut på långa vägar.
Nu har vi beställt en ny tomgångsmotor/ventil, samt 4 nya tändstift (Bosch super plus, korta gängor) Frågan är då, finns det något mer att tänka på? Känns som att det inte enbart kan hänga på tomgångsmotorn.. Är det fler grejer man bör kolla upp? Har ej scannat bilen då motorlampan ej lyser. Vill liksom inte lägga flera tusen på saker tills man kommer fram till problemet. Fast budgeten ligger på tio tusen, spelrum finns. Den skall igång!
Tacksam för svar.