Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sigurd
Fjäder vänster bak har gått av. För 5 år och ca 3000 mil sedan byttes samma fjäder. För att byta fjäder måste stötdämparen lossas. Nu säger samma verkstad som gjorde förra bytet att bulten till stötdämparen har rostat fast så att de inte kan lossa stötdämparen utan att förstöra den och ersätta den med en ny trots att den gamla är felfri.
De säger att de har jobbat hårt för att få bulten att lossna, de har även försökt med värmebehandling men den ger inte med sig.
Har någon erfarenhet av liknande problem?
Finns det verktyg som kan omvandla hammarslag till vridmoment?
Jag är inte helt säker på om det är en bult eller en mutter som skall tas loss.
Bilen är en S40 99/00 Fas1. Framfjädrarna är bytta efter att den ena gick sönder. Båda bak har bytts tidigare dock ej samtidigt. Nu behöver vänster bak bytas igen. Efter ganska lång tid, 5 år, men få mil, ca 3000 mil.
Användarvisningsbild
av andersbe
Sigurd skrev:Fjäder vänster bak har gått av. För 5 år och ca 3000 mil sedan byttes samma fjäder. För att byta fjäder måste stötdämparen lossas. Nu säger samma verkstad som gjorde förra bytet att bulten till stötdämparen har rostat fast så att de inte kan lossa stötdämparen utan att förstöra den och ersätta den med en ny trots att den gamla är felfri.
De säger att de har jobbat hårt för att få bulten att lossna, de har även försökt med värmebehandling men den ger inte med sig.
Har någon erfarenhet av liknande problem?
Finns det verktyg som kan omvandla hammarslag till vridmoment?
Jag är inte helt säker på om det är en bult eller en mutter som skall tas loss.
Bilen är en S40 99/00 Fas1. Framfjädrarna är bytta efter att den ena gick sönder. Båda bak har bytts tidigare dock ej samtidigt. Nu behöver vänster bak bytas igen. Efter ganska lång tid, 5 år, men få mil, ca 3000 mil.

Fram med vinkelslipen, kapa, nybult :-O)
av Sigurd
andersbe skrev: Fram med vinkelslipen, kapa, nybult :-O)
Jag tror det är så verkstan menar att de måste göra. Men de måste därefter ersätta stötdämparen med en ny.
Problemet är att bulten sitter så hårt fast i stötdämparens bussning att den inte går att få ut.
Jag vet inte om vinkelslipen förstör stötdämparen eller om man menar att bulten inte kan frigöras
från stötdämparen ens efter att stötdämparen lossats från bilen.

Autoexperten skriver om stötdämparbyte:
"Stötdämpare skall alltid bytas två och två och de byts per axel, ".
Bör man alltid byta parvis eller skriver de så bara för att öka försäljningen?
https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/stotdampare/

Har andra ägare av S40/V40 haft samma problem med att fjädrarna går sönder?
Mitt fall:
Höger fram söner - bytte båda framfjädrarna.
Höger bak sönder - bytte endast denna.
Vänster bak sönder - bytte endast denna.
Vänster bak sönder igen - ska jag nu byta båda fjädrarna och båda stötdämparna?
Bilen har gått ca 13000 mil.
av Sigurd
emtor skrev:Blanding av aceton och automatisk växellåde-olja. Besta penetrerande medelet som finns.
Verktyg som omvandlar hammarslag til vridmoment finns. Det heter "slagtrekker" på norsk, vet inte vad det heter på svensk.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000032610/
Slagmejsel kallar Biltema verktyget för på svenska.
Men tyvärr verkar den inte kunna vara till hjälp i detta fall.
Användarvisningsbild
av andersbe
Sigurd skrev:
andersbe skrev: Fram med vinkelslipen, kapa, nybult :-O)
Jag tror det är så verkstan menar att de måste göra. Men de måste därefter ersätta stötdämparen med en ny.
Problemet är att bulten sitter så hårt fast i stötdämparens bussning att den inte går att få ut.
Jag vet inte om vinkelslipen förstör stötdämparen eller om man menar att bulten inte kan frigöras
från stötdämparen ens efter att stötdämparen lossats från bilen.

Autoexperten skriver om stötdämparbyte:
"Stötdämpare skall alltid bytas två och två och de byts per axel, ".
Bör man alltid byta parvis eller skriver de så bara för att öka försäljningen?
https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/stotdampare/

Har andra ägare av S40/V40 haft samma problem med att fjädrarna går sönder?
Mitt fall:
Höger fram söner - bytte båda framfjädrarna.
Höger bak sönder - bytte endast denna.
Vänster bak sönder - bytte endast denna.
Vänster bak sönder igen - ska jag nu byta båda fjädrarna och båda stötdämparna?
Bilen har gått ca 13000 mil.
Det är som sakt att rekommendera att byta parvis för man kan få en konstig vridning/Gungning med olika stötdämpare, gammal och ny.
Vad gäller fjäder kan man få nivå skillnader på c:a en centimeter eller mer, bilen ser sne ut/Lutar, fram kan innebära ljus inställning,
Hjulinställning!.(Många har problem med fjädrarna, dåligt tillverkade etc)
Det blir att kapa.....Tyvärr!. :-)-)
Användarvisningsbild
av andersbe
emtor skrev:En skarp mejsel och en tung hammare. Försök att klyva den.
Det är väl ingen konst att få av bultskalle eller mutter men rästen,,,,,stötdämparhylsan är fast rostad i bult........ :?:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hade samma bekymmer när jag skulle byta fjädrar på min dåvarande V40.

Jag löste det såhär:
Kapade av stötdämparen strax ovanför nedre infästningen med en tigersåg. (Se till att ha något under som oljan i stötdämparen kan rinna ner i)

Sen tog jag rondellen och kapade av bultens skalle och utsticket som muttern satt på.

Nästa steg var att, från undersidan, kapa nedre hylsan från stötdämparen så att det gick att trä ur de två kvarvarande delarna av den.

Bytet på den sidan tog ungefär 2 timmar. Andra sidan satt inte fastså där tog det knappt 1 timme..
av Sigurd
Nu är bilen klar. Jag lät verkstan byta på båda sidor, dvs två nya fjädrar och två nya stötdämpare. Den motsträviga bulten kapades eftersom det inte gick att få ut den ur stötdämparens bussning. På den friska sidan gick bytet lättare. 7100kr.
Verkstan säger att jobbet tog längre tid än planerat så de fick inte betalt för all arbetstid.

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]