Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
#1146849
Min handbroms vänster bak tar inte bra.

Jag har bytt bromsok, bromsskivor(båda sidor bak) och bromsklossar (båda sidor bak) och luftat 2-3 gånger samt luftat alla fyra bromsok 1.

Drar jag i handbroms så nyper höger sida hyfsat bra men vänster sida kan jag vrida med handkraft.
Förstår inte vad jag mer kan göra. Bromsoken har intergerad handbroms så vajern går till bromsoken där sedan kolven skruvas ut när handbromsen används.

Vad har jag missat ?
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1147013
mena skrev:Min handbroms vänster bak tar inte bra.

Jag har bytt bromsok, bromsskivor(båda sidor bak) och bromsklossar (båda sidor bak) och luftat 2-3 gånger samt luftat alla fyra bromsok 1.

Drar jag i handbroms så nyper höger sida hyfsat bra men vänster sida kan jag vrida med handkraft.
Förstår inte vad jag mer kan göra. Bromsoken har intergerad handbroms så vajern går till bromsoken där sedan kolven skruvas ut när handbromsen används.

Vad har jag missat ?

Pröva banka på grejen som wire sitter på, på bromsoket samtidigt som någon drar o släpper handbromsen, är du ensam så :arrow:

1. dra åt handbromsen
2. gå ut med hammare och eventuellt WD40 spruta runt delen som rör sig som wire sitter på slå 3-8 slag typ
3. släpp handbromsen
4. gå ut med hammaren slå igen 3-8 slag
5 dra åt handbromsen
6. gå ut med hammaren slå igen 3-8 slag :mrgreen:

och håll på så, detta motionerar upp handbromsen i respektive bromsok bak du vill ska bli bättre, frågar du mig är bromsoken bak till dessa bilar med integrerad handbroms rena skiten, om de satte på bromsbackar vore de så underbart istället för denna integrerade skit, och att skruva in kolven när man samtidigt ska pressa vilken idiot kom på denna uppfinning ?:-/ :-(O)
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1147058
klacken skrev:Något bankande ska ju inte behövas då han bytt bromsok. Kolla vajern så den inte kärvar.

Jag har köpt bromsok från biltema 3 gånger för o byta på bägge sidorna bak med 1-2 års intervall på 3 bilar alltid haft skit bromsok och varit tvungen att slå.

Nu har jag förvisso aldrig köpt helt nya från mekonomen eller volvo men jag skulle gissa att istället för ett OK kostar 800kr får ja punga ut 1400-1600 kr och ändå få dålig handbroms, vore kul veta varifrån trådskaparen köpt sina ok?

senast köpte jag bromsok bak från kl-racing och där fungerade handbromsen mycket bra men fortfarande inte tillräckligt, efter att ha slått med hammare och sprutat WD40 så tar den mycket bättre men inte tillräckligt trotts allt.
av mena
#1147100
Bromsoket är köpt på nätet och är från ABS. Det är ett billigt bromsok.

Jag tänker inte börja banka på mitt nya bromsok. Då ska jag försöka reklamera det istället. Eftersom jag tror det är något fel med det.
Idag meka jag lite och spände handbromsvajern och det resulterade i att vänster sida låg an medan höger var sval efter en kort körning.

Det är ju antingen bromsvajern eller bromsoket tycker jag också.
Men båda låter ju osannolik då bromsoket är nytt och vajern känns bra. Tex bör ju vajern vara riktigt risig för det är ju stålvajer och den är inte elastiskt precis.
Bromsoket är ju nytt men det kan ju vara fel på det ändå.

Läste någonstans att man ska justera in handbromsen genom att skruva åt vajern så den är spänd. Sedan ska man trycka ned fotbromsen några gånger och hålla ned tryck. Sedan drar man i handbromsen. Och upprepar detta massor av gånger - över 20ggr.
Har ni hört om den metoden?
av mena
#1147314
Jag har insett vad jag gjort för fel.

KORT HISTORIA....
För ett år sedan köpte jag nytt bromsok på höger bak och kollade upp det idag och det var fel OEM nummer men passade bilen ändå.
Bromsokets hake för handbromsvajern ser olika ut och därför tror jag handbromsen tar ojämnt.

LÅNG HISTORIA....
För lite mer än ett år sedan strulade höger bromsok bak och just handbroms mekaniken i bromsoket(handbromsen tog inte alls)
Jag köpte nytt på reservdelar24.se och skrev in mitt regnr och tog det billigaste alternativet. Fick hem det och såg att bromsoket såg annorlunda ut speciellt handbromsmekaniken där vajern ska sitta. Men det passade på bilen och allt fungerade så jag körde med det.

Men idag kollade jag upp det högra bromsokets OEM nummer och inser att det ska inte vara till min bil.
Det nya bromsoket jag har installerat på vänster sida nu i veckan har rätt OEM nummer.
Det konstiga är att bromsoket på högersida fungerar bättre än vänster.
Varför ena parkeringsbromsen tar bättre än andra bör vara för att de är olika modeller på bromsoket.

Så nu är frågan. Ska jag köpa rätt OEM och byta ut höger(det som fungerar perfekt idag) eller ska jag istället köpa likadant bromsok som jag har på högersida till vänstern, dvs det som har fel OEM nummer men fungerar perfekt?

Jag är mer inne på att chansa och köpa samma som jag har till högern för det har ju fungerat bra. Och det nya bromsoket jag köpte nu har något fel som gör att handbromshaken hänger sig om jag drar för hårt i handbromsen.
Användarvisningsbild
av BlackXS
#1147366
mena skrev:Jag har insett vad jag gjort för fel.

KORT HISTORIA....
För ett år sedan köpte jag nytt bromsok på höger bak och kollade upp det idag och det var fel OEM nummer men passade bilen ändå.
Bromsokets hake för handbromsvajern ser olika ut och därför tror jag handbromsen tar ojämnt.

LÅNG HISTORIA....
För lite mer än ett år sedan strulade höger bromsok bak och just handbroms mekaniken i bromsoket(handbromsen tog inte alls)
Jag köpte nytt på reservdelar24.se och skrev in mitt regnr och tog det billigaste alternativet. Fick hem det och såg att bromsoket såg annorlunda ut speciellt handbromsmekaniken där vajern ska sitta. Men det passade på bilen och allt fungerade så jag körde med det.

Men idag kollade jag upp det högra bromsokets OEM nummer och inser att det ska inte vara till min bil.
Det nya bromsoket jag har installerat på vänster sida nu i veckan har rätt OEM nummer.
Det konstiga är att bromsoket på högersida fungerar bättre än vänster.
Varför ena parkeringsbromsen tar bättre än andra bör vara för att de är olika modeller på bromsoket.

Så nu är frågan. Ska jag köpa rätt OEM och byta ut höger(det som fungerar perfekt idag) eller ska jag istället köpa likadant bromsok som jag har på högersida till vänstern, dvs det som har fel OEM nummer men fungerar perfekt?

Jag är mer inne på att chansa och köpa samma som jag har till högern för det har ju fungerat bra. Och det nya bromsoket jag köpte nu har något fel som gör att handbromshaken hänger sig om jag drar för hårt i handbromsen.

Du funderar på att eventuellt köpa ett nytt bromsok till vänster sida men innan skrev du du skulle försöka reklamera det du har, ja pröva skadar ju inte.

Ja kollade aldrig OEM nummer på biltemas ok men av de 3 senaste jag köpte kom första gången utan plombering för handbromsbacken, andra gången hade de en plombering / stripe som man klippte av när man satt på allt plus en beskrivning, tredje gången hade de uppgraderat med en lite grövre fjäder på bromsoket, läst på nätet att just biltemas ska vara gamla renoverade OK men det vettefan? kanske det är från reservdelar24 med ?
Den enda gången jag sett en bra handbroms var på kompisens första bil, en volvo s40 1.8i han kunde dra handbromsen på torr asfalt och kasta baken, de nöp bokstavligt talat hjulen bak på bilen, men sen dess har jag aldrig varit med eller sett en s/v40 som klarat av detta. Och vissa säger ju att man inte ska skruva på skruven vid handbromsen, de säger ju den är självjusterande? hmmm okej så montera på ett nytt ok och med tiden ska den bita då eller ?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1147454
mena skrev:Min handbroms vänster bak tar inte bra.

Jag har bytt bromsok, bromsskivor(båda sidor bak) och bromsklossar (båda sidor bak) och luftat 2-3 gånger samt luftat alla fyra bromsok 1.

Drar jag i handbroms så nyper höger sida hyfsat bra men vänster sida kan jag vrida med handkraft.
Förstår inte vad jag mer kan göra. Bromsoken har intergerad handbroms så vajern går till bromsoken där sedan kolven skruvas ut när handbromsen används.

Vad har jag missat ?
Kolla in denna Länk: :-)-)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=124046
av mena
#1147665
andersbe skrev:
mena skrev:Min handbroms vänster bak tar inte bra.

Jag har bytt bromsok, bromsskivor(båda sidor bak) och bromsklossar (båda sidor bak) och luftat 2-3 gånger samt luftat alla fyra bromsok 1.

Drar jag i handbroms så nyper höger sida hyfsat bra men vänster sida kan jag vrida med handkraft.
Förstår inte vad jag mer kan göra. Bromsoken har intergerad handbroms så vajern går till bromsoken där sedan kolven skruvas ut när handbromsen används.

Vad har jag missat ?
Kolla in denna Länk: :-)-)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=124046
Jag har läst den länken nu tack men jag förstår inte varför det ska vara en skillnad.
De säger att man ska skruva ut bromsoket kolv så beläggen är 1-2 mm från bromsskivan.
Men varför ska det vara skillnad på om man pumpar ut kolven med fotbromsen eller skruvar ut den? Fotbromsen pressar ut kolven mot skivorna och ligger då så nära man kan komma. När man sedan drar handbromsen skruvas bromskolven ut några mm och ska låsa hjulet.

Förklara gärna varför det ska vara skillnad på skruva ut kolven eller pressa ut den med fotbromsen? Genom att fotbromsa ut kolven mot skivan så bör belägga vara så tajta de kan någonsin bli.

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]