Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Idag när frun var på väg hem från jobbet så hoppade aggregatremmen av, den har inte gått av utan har hoppat av, testade att försöka att vrida och känna om något låst sej och jag kan snurra på generatorn och servopumpen för hand men inte acpumpen så min fråga är: Ska det gå att vrida acpumpen för hand eller går den så tungt att den inte går att dra runt för hand eller kan den ha skurit?
Lyckades få in bilen i garaget trots att batteriet nästan var urladdat så jag får kolla den bättre imorgon, måste ju skruva bort en del för att komma åt allt.
Bilen är en V40 -98 som bara har gått 13000 mil.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Så nu har jag skruvat lite och konstaterat att det är spännrullen som har skurit och det är ingen idé att byte bara själva hjulet för att det har nött ner klacken som det vilar mot, lyckades att få tag på en ny spännarenhet på mekonomen, kostade 745:- och det får man väl ta.

Nu har jag en ny fråga och det är:
Bulten som håller fast hela enheten verkar sitta monterad med sitter ju gömd bakom acpumpen så jag kan inte se den men tror att det kanske kan gå att komma åt den med en förlängare med rätt hylsa på men är det någon som kanske har bytt denna del och vet vilken storlek det ska vara på hylsan, på själva hjulet så är det 15mm så kanske det är samma på fästbulten också eller är det så illa att man måste skruva loss acpumpen för att komma åt? Tänkte fortsätta imorgon så om det är någon vänlig själ därute som kan ge mej lite tipps så skulle det vara till stor hjälp, vill ju helst slippa att lämna in bilfaen på verkstad då det inte verkar så svårt att göra jobbet själv utan bara trångt och att man får famla i blindo då man inte kan se allt så som man vill.
Användarvisningsbild
av vetten
sweddan skrev:Betydligt lättare att hjälpa till när man vet vilken motor det gäller.
Det är en 2,0se -98
Användarvisningsbild
av sweddan
Ok. Jag har visserligen bara bytt generator och servopump på min 2.0t. Jag minns ej vad för hylsa som behövs, men det borde du kunna känna dig fram till. Jag hade ett rent helvete med att få tillbaka remmen då man måste hålla/spänna rullen för hand för att få på remmen. Tillslut testade jag att komma åt och spänna bort rullen underifrån och då gick det mycket lättare att få på remmen om man drog den över ac-hjulet sist.
av rid54
AC-kompressorn bör du nog titta lite på. Jag har inte intrycket av att de är så tungdrivna att man inte kan ta dem för hand. Om AC är avstängd, ska dessutom remskivan frihjula på kompressoraxeln och då ska det absolut löpa lätt.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja då har jag bytt remspännaren blev tvungen att hänga loss acpumpen för att komma åt skruven som håller spännaren hade inte gått att komma åt den annars den satt mycket trångt och svåråtkomlig, blev tvungen att kapa av en 14 mm blocknyckel för att komma åt, hade stor hjälp av en god vän vilket underlättade mycket, det tog väl runt 4 timmar att göra jobbet, inte svårt bara trång och bökigt.
Remspännaren får man ju spänna ihop och låsa med en liten borr medans man monterar remmen sen är det bara att släppa upp den försiktigt.
Acpumpen verkar ok då den snurrar lätt när acknappen står på avstängt.

Tack alla för alla svar på tråden som varit till stor hjälp :-)-)

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]