Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonac
Tjenare! Gick och köpte mig en volvo s40 2.0T här om veckan, men den är sjukt trögstartad...
Man får nöta på starten i ca 10sek varje ggn man skall starta bilen innan den går igång..
När den startar misständer den i cirka 5sek innan den börjar gå som den ska för att sedan funka perfekt.

Igår felsökte jag bilen med en dator för att se om jag hade några felkoder på nånting, vilket visade att främre lambdan är ur funktion, kan detta påverka starten? för det känns som att bilen får alldeles för mkt soppa..

Ha de gött
Användarvisningsbild
av andersbe
jonac skrev:Tjenare! Gick och köpte mig en volvo s40 2.0T här om veckan, men den är sjukt trögstartad...
Man får nöta på starten i ca 10sek varje ggn man skall starta bilen innan den går igång..
När den startar misständer den i cirka 5sek innan den börjar gå som den ska för att sedan funka perfekt.

Igår felsökte jag bilen med en dator för att se om jag hade några felkoder på nånting, vilket visade att främre lambdan är ur funktion, kan detta påverka starten? för det känns som att bilen får alldeles för mkt soppa..

Ha de gött
Börja med ett byte, köp inte universal lambda, Biltema etc, utan en som är anpassad med kontakt, Exp. Bildelaronline, eller skroten.
Känslig vad det gäller singnalen från lambdan.
Kolla alla vacuumslangar. :-)-)

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]