Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40V40
Har en S40 1,8i -00 med GDI (mitsubishi motorn) Jag ska få låna ett diagnosverktyg av en kollega. Vart kopplar jag in det någonstans? Har inte letat efter det ännu, frågar här först
av V40V40
Ngn som vet vart man kan inhandla ett bra diagnosverktyg till denna bilen? Ngn som har erfarenheter från biltemas exemplar?
Går det att med ett diagnosverktyg få fram vad ett högt HC-värde (avgasvärde) beror på? tex uppgifter på om katalysator inte fungerar
Billiga diagnosverktyg ger, så vitt jag vet bara en (flera?) felkoder. Då måste man ha tillgång till en förklaring på koderna. Och "registret" är begränsat. Det ger alltså bara ett begränsat antal koder i billiga apparater.
Skall du ha lite mer, i det närmaste, klartext så behöver du mer utrustning. Först ett gränssnitt t.ex ELM 327, sedan någon sorts mottagare från gränssnittet, med kabel eller trådlöst. Mottagaren eller läsaren kan vara en modern smarttelefon, en läsplatta eller en laptop. Vissa GPS som är monterade i bilen kan också fungera. Alla dom här olika möjligheterna måste ha ett fungerande program (eller app i telefonen) för att kunna visa något. Det finns alltifrån kinesiska piratprogram till Volvos eget Vida.
Det kanske är möjligt att någon billig Biltema täcker in just ditt aktuella fel, men skall du ha fler svar och mera klarspråk så kostar det därefter. Och kräver sin utrustning.
V40V40 skrev:Har en S40 1,8i -00 med GDI (mitsubishi motorn) Jag ska få låna ett diagnosverktyg av en kollega. Vart kopplar jag in det någonstans? Har inte letat efter det ännu, frågar här först
Jag avände ELM 327 både till laptop och mobil funkade kanon, men tyvärr tar bara motor koder ej ABS och Airbag. :-)-)
V40 -00

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]