Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maritriver
Har en volvo v40 t4 99a
Förra veckan började den hacka utanför stan, tankmätaren visade att jag skulle ta mig minst 7 mil innan soppatorsk, iaallafall den fortsatte hacka och tillslut så mycke att den börjar tappa fart å går inte att köra något mera.. trodde då att bilen fryst, tankade mera bensin och hadr i medel som skulle lösa upp om det skulle vara något sånt i tanken, kablar igång bilen och kör hackigt till bensinstation å drar i full tank, på hemvägen hackar bilen lite men sen för att sluta.. för någon dag sen när mätaren börja närma sig 20l kvar i tanken uppstår samma problem igen.. får rådet om att byta bränslefilter och bytte igår.. men exakt samma problem kvarstår.. bytte idag pumpen och slangade ur bensinen å tankade ny bensin men ändå kvarstår samma problem.. vad är det för fel? Har ni något tips? Jag är helt rådlös nu
Användarvisningsbild
av andersbe
Maritriver skrev:Har en volvo v40 t4 99a
Förra veckan började den hacka utanför stan, tankmätaren visade att jag skulle ta mig minst 7 mil innan soppatorsk, iaallafall den fortsatte hacka och tillslut så mycke att den börjar tappa fart å går inte att köra något mera.. trodde då att bilen fryst, tankade mera bensin och hadr i medel som skulle lösa upp om det skulle vara något sånt i tanken, kablar igång bilen och kör hackigt till bensinstation å drar i full tank, på hemvägen hackar bilen lite men sen för att sluta.. för någon dag sen när mätaren börja närma sig 20l kvar i tanken uppstår samma problem igen.. får rådet om att byta bränslefilter och bytte igår.. men exakt samma problem kvarstår.. bytte idag pumpen och slangade ur bensinen å tankade ny bensin men ändå kvarstår samma problem.. vad är det för fel? Har ni något tips? Jag är helt rådlös nu
Tyvärr, felkodläsning i detta fall!! :-)-)
Användarvisningsbild
av andersbe
andersbe skrev:
Maritriver skrev:Har en volvo v40 t4 99a
Tyvärr, felkodläsning i detta fall!! :-)-)

Att gissa kostar skjortan i delar!!! :-(O)
Användarvisningsbild
av andersbe
rudarmy skrev:Jag gissar Bränsletrycksregularor :)
Man kan lossa anlutning efter reg. ska komma ut bränsle, spruta ut, högt tryck!! :shock:
Användarvisningsbild
av sweddan
Tror inte det är varken BTR eller sopparelaterat, men kan ju såklart ha fel.Tror att man har snöat in sig på det för att det har hänt när det har så att säga. Gissar som sagt på spolar/tändstift. Behöver man inte gissa, bara kolla.
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Tror inte det är varken BTR eller sopparelaterat, men kan ju såklart ha fel.Tror att man har snöat in sig på det för att det har hänt när det har så att säga. Gissar som sagt på spolar/tändstift. Behöver man inte gissa, bara kolla.
Vad kostar en felokodsläsare idag, bästa investäring man kan tänka sig för en gammal bil, bra start om man vill hitta fel.. :idea:
av rid54
Om det gick att ha mätning på bränsletrycket medan man kör, skulle detta kanske vara intressant... Jag tänker på att det KAN hända, att det finns diverse skräp (flagor, partiklar och annat i den vägen) som ligger o skvalpar i tanken. Under vissa omständigheter kan de samlas vid -och delvis täppa till- intagsfiltret till "sugröret" och då tappar man lite av bränsletrycket. Det är ju ett ganska stort flöde på bilar som har regulator och returledning, även när motorn inte tar så mycket bränsle. Nu vet jag inte om din bil är byggd just så, men har faktiskt råkat ut för problemet på en bil som hade den anordningen. I så fall är det tankrengöring som gäller. Sen kan det finnas en massa andra möjliga problem...

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]