- mån 12 dec 2016, 14:20
#1132165
Bil: V 40 2.0 -03
Problem: Rostskadad bromsledning
Hej vänner.
"Höger bak, bromsledning rostig" 2 poäng, sa bilprovar'n.
Jaha, tack för kaffet. Fanken vad trångt det ser ut att dra om ett nytt rör. Men vänta.. måste jag dra nytt hela vägen? Skulle jag inte kunna kapa bort den sista delen - den som är (förment) rostskadad - och skarva i med nytt fram till bromsslangen? Jovisst, sa hon, bara det är schysst gjort.
Och där är jag nu. Tllibehörfirmorna erbjuder två olika typer av skarvar: dels klämringsskarven som fungerar likt en vattenledning, dels den som kräver att både det nya och det gamla röret konas och monteras med ett skarvstycke. Jag vet att klämringsvarianten inte är godkänd i en del stater i USA, och jag antar att det finns skäl till det. Men samtidigt är den ju godkänd i Sverige.
:?: Vilken typ av skarv föredrar du, käre läsare? Att klämringen inte kräver några specialverktyg är ju en fördel, men samtidigt vet jag att jag har förutom V40'n alla fyra hjulen på en av mina VW-bussar att fixa. Det innebär att en koningssats kan ganska snabbt skrivas av som investering.
Klämrörskoppling, inga spec.verktyg, 55 kr:

Skarvstycke som fordrar koning av rören, 30 kr:

Skruvnipplar för rören, 30 kr/2st :

Verktygssats för att pressa dubbelkonor, 1.400 kr:

:?: Vad ska man satsta på? På något sätt känns det 'poffsigare' med ett konat skavstycke, men det innebär att man måste komma åt att pressa kona på det befintliga röret under bilen, med allt vad det innebär; trångt, bromsvätskedropp etc. Kanske är en klämringsskarv "good enough"?
Hursomhelst, en så'n här tång att forma rören med verkar ju smidig, 200 kr :

Alla dessa beslut... ?:-/
Problem: Rostskadad bromsledning
Hej vänner.
"Höger bak, bromsledning rostig" 2 poäng, sa bilprovar'n.
Jaha, tack för kaffet. Fanken vad trångt det ser ut att dra om ett nytt rör. Men vänta.. måste jag dra nytt hela vägen? Skulle jag inte kunna kapa bort den sista delen - den som är (förment) rostskadad - och skarva i med nytt fram till bromsslangen? Jovisst, sa hon, bara det är schysst gjort.
Och där är jag nu. Tllibehörfirmorna erbjuder två olika typer av skarvar: dels klämringsskarven som fungerar likt en vattenledning, dels den som kräver att både det nya och det gamla röret konas och monteras med ett skarvstycke. Jag vet att klämringsvarianten inte är godkänd i en del stater i USA, och jag antar att det finns skäl till det. Men samtidigt är den ju godkänd i Sverige.
:?: Vilken typ av skarv föredrar du, käre läsare? Att klämringen inte kräver några specialverktyg är ju en fördel, men samtidigt vet jag att jag har förutom V40'n alla fyra hjulen på en av mina VW-bussar att fixa. Det innebär att en koningssats kan ganska snabbt skrivas av som investering.
Klämrörskoppling, inga spec.verktyg, 55 kr:
Skarvstycke som fordrar koning av rören, 30 kr:
Skruvnipplar för rören, 30 kr/2st :

Verktygssats för att pressa dubbelkonor, 1.400 kr:

:?: Vad ska man satsta på? På något sätt känns det 'poffsigare' med ett konat skavstycke, men det innebär att man måste komma åt att pressa kona på det befintliga röret under bilen, med allt vad det innebär; trångt, bromsvätskedropp etc. Kanske är en klämringsskarv "good enough"?
Hursomhelst, en så'n här tång att forma rören med verkar ju smidig, 200 kr :
Alla dessa beslut... ?:-/
Senast redigerad av 1 HansOrjan, redigerad totalt 0 gånger.
/ Hans-Örjan
V70 2,4 Aut -00
V40 2.0 Aut -03
V70 2,4 Aut -00
V40 2.0 Aut -03