Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: V 40 2.0 -03
Problem: Rostskadad bromsledning

Hej vänner.

"Höger bak, bromsledning rostig" 2 poäng, sa bilprovar'n.

Jaha, tack för kaffet. Fanken vad trångt det ser ut att dra om ett nytt rör. Men vänta.. måste jag dra nytt hela vägen? Skulle jag inte kunna kapa bort den sista delen - den som är (förment) rostskadad - och skarva i med nytt fram till bromsslangen? Jovisst, sa hon, bara det är schysst gjort.

Och där är jag nu. Tllibehörfirmorna erbjuder två olika typer av skarvar: dels klämringsskarven som fungerar likt en vattenledning, dels den som kräver att både det nya och det gamla röret konas och monteras med ett skarvstycke. Jag vet att klämringsvarianten inte är godkänd i en del stater i USA, och jag antar att det finns skäl till det. Men samtidigt är den ju godkänd i Sverige.

:?: Vilken typ av skarv föredrar du, käre läsare? Att klämringen inte kräver några specialverktyg är ju en fördel, men samtidigt vet jag att jag har förutom V40'n alla fyra hjulen på en av mina VW-bussar att fixa. Det innebär att en koningssats kan ganska snabbt skrivas av som investering.

Klämrörskoppling, inga spec.verktyg, 55 kr:

Bild

Skarvstycke som fordrar koning av rören, 30 kr:

Bild

Skruvnipplar för rören, 30 kr/2st :

Bild

Verktygssats för att pressa dubbelkonor, 1.400 kr:

Bild

:?: Vad ska man satsta på? På något sätt känns det 'poffsigare' med ett konat skavstycke, men det innebär att man måste komma åt att pressa kona på det befintliga röret under bilen, med allt vad det innebär; trångt, bromsvätskedropp etc. Kanske är en klämringsskarv "good enough"?

Hursomhelst, en så'n här tång att forma rören med verkar ju smidig, 200 kr :

Bild

Alla dessa beslut... ?:-/
Senast redigerad av 1 HansOrjan, redigerad totalt 0 gånger.
Bytte på båda bak på V40-in för några år sen och skarvade mitt under bilen, köpte en billig koningssats på biltema och kopparrör på metervara plus kopplingar och visst får man stå ut med lite bromsoljedropp under tiden som man konar men det får man stå ut med, glöm bara inte att trä på skruvnipplarna på röret innan du konar för då får man börja om från början igen.
Tycker absolut att du ska satsa på att kona rören då det inte känns riktigt säkert med enbart klämhylsor.

Köpte den här satsen på biltema och den funkar helt ok.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016992/
Jo, det är nog så det blir. Du skarvade mitt under bilen, alltså? Ja, finns det bara plats att komma åt att pressa schyssta konor så "känns det som bäst".

Jag läste i något annat sammanhang att om man spärrar bromspedalen i fullt nertrampat läge - med t.ex. en pinne mot stolen - kan man undvika att det rinner hela tiden när man kapar röret.

Två frågor om verktyget du länkade till:
1) Är det smidigt att jobba med det under bilen även för att kona det gamla,kapade, röret?
2) Sitter det kvar i jiggen, utan att röra sig axiellt när man pressar det gamla röret? Eller ska man vara beredd på att kanske få göra om några ggr?

Time will tell. Tack för din synpunkt!
jag använde den på översta bilden funka skitbra.
köpte även en rörkap på biltema.
jag åkte till ad-bildelar med måtten på samtliga rör jag behövde
så inkl gänggrejen mellan rör å bromsslang betala jag under 100/st de konade så allt va klart:)

totsumma runt om blev typ 500kr

ett tips för att inte det ska rinna ut olja när du kapar rören:
du trycker ner bromspedalen, sätt en pinne mellan bromspedal och sätet. är nån backventil el nått som gör att det inte rinner ur nån olja

edit : såg inte att du skrivit:)
Denna funkar fint, fint...
Länk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000037040/

Rörkap:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000016947/

En mindre rörskärrare, använd inte bågfil.... :mrgreen:

Om du inte viste det så går det att ta bort bromsoljebehållaren, sitter med snäppfunktion och har backventiler, du får använda 2 skruvmejslar, en på var sida när du tar bort den, slippa massa olje spill.

Kan du göra lika dant när du bytar huvudbromscylider, bra va!!!!

Lufta ordentligt, 5:56 ett par timmar innan på luftningsskruv är att rekommendera... :-)-)
YippieKaYey!!!

Så var det då dags. Biltema fick minska sitt lagersaldo på en koningsvertygssats samt en bromsrörtång och en rulle bromsrör samt lite nipplar.
Upp me' rumpan, lilla gumman! Nu ska'ru få en bit bromsrör bytt!

Efter lite pul och bök bestämde jag mig för var jag ville lägga snittet, och efter ytterligare lite bök var det dags, Visst ja, bromspedalen. Varningstriangeln fick hjälpa till. Genom att dra fram stolen höll den lagom spänn på pedalen, precis som kolla bromsljusen-tricket.

Ok, bromsröret frilagt ut lite utlirkat för att komma åt med rörskäraren. Här var det bra att jag hade en liten så'n., den som ingår i satsen är på tok för stor för att kunna användas under bilen! Njeck-njeck-njeck... Sproing! Röret av! Och bara pyttelite bromsvätska rann ut! Hurra för varningstriangeln.

Ok... röret var nu loss från slangen och avkapat från systemet. Då är det bara att ta ut det... inte. En smula amerikansk övertalning (våld) krävdes, men ut kom det. Med det gamla röret som mall gjorde jag kvickt och lätt en kona på nya rullen, och satte igång att böja till ett nytt rör. Vasa? Nippeln? Just jäklar... den skulle ju varit på innan jag konade... :oops: Jaja, så'nt händer, har jag hört. Njeck-njeck-njeck så var min premiärkona avkapad - den ska bo i verktygssatsen som påminnelse - och så gjorde jag väl en till då. Med nippel påträdd :lol:

Att böja till det nya kopparröret var inte speciellt svårt, Biltema-tången fungerade utmärkt. Lite klurigt att hålla samtidigt som jag böjde åt alla olika håll, men det funkade bra. Efter en stund var det både böjt, tillkapat med lite sömsmån och ditlirkat, nu räckte det med varlig övertalning. Bara att kapa av det nya röret en cm, och kona (med nippel på) både nytt och gammalt, innan skarvnippeln förenade rören. Tjoff hopp å hej va' bra det gick! Två kilo grus i ögonen bara...

Eftersom jag redan tidigare köpt nya bromsslangar var det naturligt att montera den. Den kan sitta på två sätt i fästet för kopplingen rör-slang, och naturligtvis satte jag den 180 grader annorlunda, ('fel' låter så fördömande ;-// ) men det var ju lätt fixat. Med alla kopplingar lagom hårt åtdragna och bromsvätskebehållaren toppfylld var det bara att lufta systemet.

Job done! :mrgreen:

Reflektion, vad har jag lärt mig av detta?
* Jag är glad att jag valde att kona och använda skarvnippel. Visserligen hade det varit snabbare att smacka på en klämringskoppling under bilen, men det känns proffsigare att ha konat.
* Biltemas verktygssats för att göra dubbelkonor fungerade utmärkt med reservation för att man måste komplettera med en liten rörkap. Den som igår fungerar utmärkt, men den är alldeles på tok för stor att jobba med under bilen.
* Att göra själva konan var enklare än jag trodde (tack till Youtube). Att smörja med en lite klutt fett eller kopparpasta gjorde det ännu enklare.
* Förutom att komma ihåg att trå på nippeln innan jag konade skulle man tänka till en gång extra på var jag la skarven. Det gamla röret måste vara rakt ca två cm längre än nippelns längd för att man ska få plats med koningsjiggen.

Hopp hepp hurra. I mellandagarna ska j ag fixa VW-bussens alla fyra hjul på samma sätt. Där är det säkert bättre plats att komma åt.

TACK alla som uppmuntrat mig att våga testa! :D

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]