- mån 05 dec 2016, 13:47
#1130375
Hej,
Har en v40, 1.8i GDI från 98. Bilen går som den ska när den väl startar men att just starta den har senaste månaderna blivit ett problem.
Inga felkoder. Batteri fullt. Startar ibland.
Vissa gånger nyckeln vrids om går startmotorn runt ett par varv för att sedan sluta, som om batteriet vore slut. Nästa gång nyckel vrids om händer inget i startmotorn, men alla lampor i panelen lyser, framljusen går igång och det finns kräm nog att slå på helljus. Vrids nyckeln om ytterligare en gång kan bilen starta fullt normalt, helt utan tillstymmelse till att batteriet skulle vara trött. När bilen väl startat går den helt normalt tills jag själv stänger av med nyckeln, den får bränsle som den ska. Jag har provat med bägge nycklar för att utesluta startspärrsproblem. Spjällhuset är rengjort sedan 400 mil. Har provat att rulla igång vid de tillfällen bilen inte startar med nyckel, bilen går inte igång – trots att motorn är uppe i arbetstemperatur och minuten innan rullstart gick normalt. Har också provat att starta med starthjälp från andra bilar, men inte heller det har effekt.
Det som får mig att klia mig i skallen är att det inte är ett konsekvent fel. Jag körde en resa på 30 mil för några veckor sedan, efter 10 mil stannade vi på en mack i 10 minuter. Bilen startade inte när vi skulle åka, jag tog om ett par gånger med nyckeln och till slut gick den igång. Då körde vi resterande 20 mil med något stopp och start till på en mack längs vägen, detta utan problem.
Kan det vara så enkelt att startmotorn är slut, trots att felet bara uppkommer högst oregelbundet? Eller kan det handla om att tändningslåset är glapp, så att ström enbart går till ljus och inte till tändsystemet?
Tacksam för svar från er som kan
Jonas
Har en v40, 1.8i GDI från 98. Bilen går som den ska när den väl startar men att just starta den har senaste månaderna blivit ett problem.
Inga felkoder. Batteri fullt. Startar ibland.
Vissa gånger nyckeln vrids om går startmotorn runt ett par varv för att sedan sluta, som om batteriet vore slut. Nästa gång nyckel vrids om händer inget i startmotorn, men alla lampor i panelen lyser, framljusen går igång och det finns kräm nog att slå på helljus. Vrids nyckeln om ytterligare en gång kan bilen starta fullt normalt, helt utan tillstymmelse till att batteriet skulle vara trött. När bilen väl startat går den helt normalt tills jag själv stänger av med nyckeln, den får bränsle som den ska. Jag har provat med bägge nycklar för att utesluta startspärrsproblem. Spjällhuset är rengjort sedan 400 mil. Har provat att rulla igång vid de tillfällen bilen inte startar med nyckel, bilen går inte igång – trots att motorn är uppe i arbetstemperatur och minuten innan rullstart gick normalt. Har också provat att starta med starthjälp från andra bilar, men inte heller det har effekt.
Det som får mig att klia mig i skallen är att det inte är ett konsekvent fel. Jag körde en resa på 30 mil för några veckor sedan, efter 10 mil stannade vi på en mack i 10 minuter. Bilen startade inte när vi skulle åka, jag tog om ett par gånger med nyckeln och till slut gick den igång. Då körde vi resterande 20 mil med något stopp och start till på en mack längs vägen, detta utan problem.
Kan det vara så enkelt att startmotorn är slut, trots att felet bara uppkommer högst oregelbundet? Eller kan det handla om att tändningslåset är glapp, så att ström enbart går till ljus och inte till tändsystemet?
Tacksam för svar från er som kan
Jonas