Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40V40
Har vid några tillfällen börjat höra ett tjutande/skrikande ljud från bilen i samband med att bilen startas. Antar att det är fäktremmen. En fläktrem på biltema kostar under 100lappen. Någon som har erfarenhet av att byta den som vill delge lite tips?
Användarvisningsbild
av andersbe
V40V40 skrev:Har vid några tillfällen börjat höra ett tjutande/skrikande ljud från bilen i samband med att bilen startas. Antar att det är fäktremmen. En fläktrem på biltema kostar under 100lappen. Någon som har erfarenhet av att byta den som vill delge lite tips?
Du bör kolla lager/Hjul..!
av Denzar
Ja precis som andersbe säger, gör det innan den skär ihop totalt och du måste byta hela remspännaren också.
av V40V40
Det räckte med att spänna remmen. Det behövdes en nyckel med ett långt skaft, istället för att köpa det verktyget så fick verkstaden spänna den för 200:-
Användarvisningsbild
av andersbe
V40V40 skrev:Det räckte med att spänna remmen. Det behövdes en nyckel med ett långt skaft, istället för att köpa det verktyget så fick verkstaden spänna den för 200:-
Den ska väl vara själv spännande, låter mysko!!! ?:-/
av V40V40
andersbe skrev:
V40V40 skrev:Det räckte med att spänna remmen. Det behövdes en nyckel med ett långt skaft, istället för att köpa det verktyget så fick verkstaden spänna den för 200:-
Den ska väl vara själv spännande, låter mysko!!! ?:-/
Har en modell -00
av juste
Har också en -00. Det sitter en fjäderbelastad? rulle som automatiskt spänner remmen. Man får trycka/vrida tillbaka den när man skall ta av remmen. Vad jag vet finns det inga andra justeringar.
Användarvisningsbild
av andersbe
V40V40 skrev:Har vid några tillfällen börjat höra ett tjutande/skrikande ljud från bilen i samband med att bilen startas. Antar att det är fäktremmen. En fläktrem på biltema kostar under 100lappen. Någon som har erfarenhet av att byta den som vill delge lite tips?
För mig låter det hela mysko, bara byta rem, knappast troligt, du har mer problem..... :?:
av V40V40
juste skrev:Har också en -00. Det sitter en fjäderbelastad? rulle som automatiskt spänner remmen. Man får trycka/vrida tillbaka den när man skall ta av remmen. Vad jag vet finns det inga andra justeringar.
Det stämmer att det sitter en sådan rulle som du beskriver men den gick att spänna med hjälp av två muttrar. Jag har en S40 1,8i vilken tydligen ska vara tillverkad med en mitsubitchi motor, kanske det kan vara anledningen till att det skiljer?
av V40V40
andersbe skrev:
För mig låter det hela mysko, bara byta rem, knappast troligt, du har mer problem..... :?:
Jag är osäker, det har iallafall slutat tjuta nu så problemet verkar vara avhjälpt, börjar det tjuta igen så blir jag väl tvungen att byta hjulet till generatorn antar jag?

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]