- ons 16 nov 2016, 15:12
#1125974
Har en V40, 2,0t 2004, 11.500 mil. Upptäckte när jag skulle kolla oljan att det var ett grå/brunt klet på stickan. Inte riktigt skum, men nåt liknande. Vad kan det bero på tro? Bytte olja för några hundra mil sedan, typ 300 mil. Har inte sett detta innan, men inte heller kollat så noga. Kör skapligt långa sträckor, pendlar 5.5 mil enkel väg varje dag. Drar inget kylarvatten. Inte heller några som helst tecken på liknande klet under oljelocket.
Har ju hört om vevhusproblematik kan ge liknande resultat, och jag har bytt ut en del i detta rätt nyligen. Det sitter en liten värmare/defroster i nippeln som sitter på röret mellan luftfilter och turbon, precis innan turbon. Den pajade i somras och gjorde att säkringen brann upp hela tiden, så jag kopplade bort kontakten över sommaren. Sen plockade jag en "ny" på skroten, men jag lyckades inte få loss själva nippeln så jag bytte hela röret. Frågan är hur denna nippel fungerar? Jag blev ju nöjd och glad att inte säkringen brann upp. Tänkte inte så mycket mer på hur den såg ut. Är det något mer än den elektriska värmningen som kan strula med denna? (Är den öppen hela tiden eller ska den öppnas och stängas etc?).
Och vad händer om ventilationen skiter sig? Fått för mig att det kan bli trubbel för bilar med kamkedja(?) men jag har ju rem...
Glad för tips och idéer!:)
Har ju hört om vevhusproblematik kan ge liknande resultat, och jag har bytt ut en del i detta rätt nyligen. Det sitter en liten värmare/defroster i nippeln som sitter på röret mellan luftfilter och turbon, precis innan turbon. Den pajade i somras och gjorde att säkringen brann upp hela tiden, så jag kopplade bort kontakten över sommaren. Sen plockade jag en "ny" på skroten, men jag lyckades inte få loss själva nippeln så jag bytte hela röret. Frågan är hur denna nippel fungerar? Jag blev ju nöjd och glad att inte säkringen brann upp. Tänkte inte så mycket mer på hur den såg ut. Är det något mer än den elektriska värmningen som kan strula med denna? (Är den öppen hela tiden eller ska den öppnas och stängas etc?).
Och vad händer om ventilationen skiter sig? Fått för mig att det kan bli trubbel för bilar med kamkedja(?) men jag har ju rem...
Glad för tips och idéer!:)