Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Hej på er!

Jag ger snart upp! Jag har ingen tomgång på min bil! Jag har bytt följande: Helt ny LMM, BTR, soppapump, bytt slangar, rengjort spjällhus, relativt nya stift och tändspolar, testat 2st olika beg tomgångsmotorer. Inga felkoder hittar jag.

Måste ha spjället öppet 2-3% för att den ska gå på tomgång. Förövrigt så går bilen felfritt.

/John
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Hej på er!

Jag ger snart upp! Jag har ingen tomgång på min bil! Jag har bytt följande: Helt ny LMM, BTR, soppapump, bytt slangar, rengjort spjällhus, relativt nya stift och tändspolar, testat 2st olika beg tomgångsmotorer. Inga felkoder hittar jag.

Måste ha spjället öppet 2-3% för att den ska gå på tomgång. Förövrigt så går bilen felfritt.

/John

Föreslår TPS:en, gasspjälsgivaren/Spjällägesgivare- :-)-)

Länk:
http://www.q-partssweden.com/spjallages ... ts_id/4335
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sweddan
andersbe skrev:

/John

Föreslår TPS:en, gasspjälsgivaren- :-)-)

Jag kollade den med dator. Den visar noll när spjället är stängt och visar bra värden när man gasar.....
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:
andersbe skrev:

/John

Föreslår TPS:en, gasspjälsgivaren- :-)-)

Jag kollade den med dator. Den visar noll när spjället är stängt och visar bra värden när man gasar.....
Har råkat ut för detta med att man tror att givaren är hel, när jag bytte blev allt bra, skaffa en på skroten....
Användarvisningsbild
av sweddan
Ja, jag har varit inne på det. Jag har en skrotad v40 hemma som jag kan ta tps:en ifrån och testa. Kanske är så att tps:en inte ska visa noll vid tomgång? Då kanske inte tomgångsmotorn får någon signal och tror att motorn är avstängd?

Edit: Måste man ta bort spjällhuset för att komma åt att byta tps:en eller går det ändå? Verkar trångt och svårt att få tag på ny packning utan att beställa. Kanske går att köra packning på tub iofs :/
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Ja, jag har varit inne på det. Jag har en skrotad v40 hemma som jag kan ta tps:en ifrån och testa. Kanske är så att tps:en inte ska visa noll vid tomgång? Då kanske inte tomgångsmotorn får någon signal och tror att motorn är avstängd?

Edit: Måste man ta bort spjällhuset för att komma åt att byta tps:en eller går det ändå? Verkar trångt och svårt att få tag på ny packning utan att beställa. Kanske går att köra packning på tub iofs :/
Sitter dumt till, trångt, sitter undertill på själlhuset, går med packningssilikon....
Användarvisningsbild
av sweddan
Bytte TPS:en idag till en beggad, men den var lika dålig. Visade nästan noll när spjället var stängt (0,4%). Kollade på frugans v40 och där visar givaren 14,5% när spjället är stängt och 100% när spjället är är öppet till max. Beställt en spritt ny tps så får se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
av sweddan
Jag har inte fått min tps än :/ Beställningsvara....tydligen.
Är det ingen här inne som kör med torque pro appen och kan kolla vad era spjällägesgivare visar när spjället är stäng och när spjället är öppet?
Användarvisningsbild
av andersbe
sweddan skrev:Fick felkoder av Volvo idag. Vart ska jag börja???

Felkoder: http://www.bilddump.se/bilder/201611111 ... 7.5.91.jpg
Börja uppe ifrån listan och kolla alla anslutningar till alla, kontakter, dra isär - sätt ihop ett par gånger samt använd kontakt oxidlösare,
finns på Biltema.
Kolla även jordanslutningar, kolla hur laddningen ser ut, 13-14.5volt stabilt.( om inte stabilt kolla om det kommer växelspänning)
Ha motorn igång stäng av allt, fläkt AC halvljus etc.
Resultat?? ?:-/

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]