Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Fick nerslag på främre skivorna på besiktningen så dom måste bytas. Får inget riktigt grepp om hur man gör i Haynesboken så min fråga är: hur sitter skivorna fast, måste centrummuttern bort eller sitter dom som de bakre med bara en liten skruv i själva skivan som man tar bort för att sen bara dra av skivan?
Det är en V40se -98.
Alla tips är välkommna :-)-)
Användarvisningsbild
av andersbe
vetten skrev:Fick nerslag på främre skivorna på besiktningen så dom måste bytas. Får inget riktigt grepp om hur man gör i Haynesboken så min fråga är: hur sitter skivorna fast, måste centrummuttern bort eller sitter dom som de bakre med bara en liten skruv i själva skivan som man tar bort för att sen bara dra av skivan?
Det är en V40se -98.
Alla tips är välkommna :-)-)
En skruv, kan ha rostat fast, bromsok, köp nya bultar, brukar vara söderrostade, får i vanligaste fall knacka på en mindre ringnyckel.
(Använd ett dorn och hammare och knacka på bultarna, tvätta skivorna med någon sprit) :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Förbered dig på att banka på skivans centrum med en liten slägga för att få den att släppa, den sitter säkert lite fastrostad.
av mojne
S40 00 är nog den sämsta bil jag haft när det gäller rost och bromsar.
Bromsok, handbroms, bromsslangar, bromsbelägg, bromsskivor, ja allt som kan strula med bromsar har gjort det.

Så frågan från en lekman blir, är bilen felkonstruerad???
av juste
Har en V40-00 som har gått 20000mil
Har bytt bromsoken bak en gång.
Bromsskivor och klossar en gång.
Bytte bromsrören i våras.
Ganska normalt tycker jag för 20000mil och 16år
Användarvisningsbild
av BlackXS
Demontera bromsket 2 skruv

demontera sedan bromsokshållaren 2 skruv

skruva loss en skruv som håller bromsskivan, sen slå med en plastklubba/träklubba eller i värsta fall järnhammare i mitten av skivan inte på skivan utan i mitten runt om centrumskruven men det som tillhör skivan, kan krävas 5-8 rejäla slag sen lossar skiten :)

detta är så man gör bak på bilen iallafall men de är väl samma skit fram? Det jag ställer mig frågande är om kolven på fram oken måste skruvas in samtidigt som man pressar? eller är detta bara för bromsoken bak??? på v70 är de iaf förjävla bra gjort, bara trycka in kolven med en tång så jävla underbart :-DD
av Denzar
BlackXS skrev:Det jag ställer mig frågande är om kolven på fram oken måste skruvas in samtidigt som man pressar? eller är detta bara för bromsoken bak??? på v70 är de iaf förjävla bra gjort, bara trycka in kolven med en tång så jävla underbart :-DD
Bara pressa och se glad ut :-)-) Inget gängande ;)
Senast redigerad av 1 Denzar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andersbe
Denzar skrev:[quote="BlackXS"Det jag ställer mig frågande är om kolven på fram oken måste skruvas in samtidigt som man pressar? eller är detta bara för bromsoken bak??? på v70 är de iaf förjävla bra gjort, bara trycka in kolven med en tång så jävla underbart :-DD
Bara pressa och se glad ut :-)-) Inget gängande ;)[/quote]

Bara OK med handbroms, skruvas in, övriga tryckas in....
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]