Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40V40
Hej,
Jag har precis köpt en S40 -99.
Halvljuset på båda sidorna är ur funktion.
Jag har bytt glödlampor och kollat säkringarna.
Om det är rellä på CEM/styrbox som är trasigt, är det isåfall bara att byta styrbox eller är styrboxen bunden till bilen?
Tacksam för svar!
av V40V40
Funkar alla CEM-boxar/styrboxar med samma artikelnummer? V40:n är 2.0T och S40:n är 1,8. Boxarna har samma artikelnummer på båda bilarna.
Användarvisningsbild
av V40sport
Vill minnas att en CEM-Box från S40 inte funkar på en V40 och vice versa. Detta för att CEM på en V40 innehåller funktioner för t ex. bakrutetorkare.
Så du behöver en CEM-Box från en likadan bil. Inte bara Artikelnummer är avgörande utan också Versionsnummer på boxen.
Finns trådar i ämnet halvljus och CEM-Box, samt byte av eller ingrepp i denna.
av V40V40
V40sport skrev:Vill minnas att en CEM-Box från S40 inte funkar på en V40 och vice versa. Detta för att CEM på en V40 innehåller funktioner för t ex. bakrutetorkare.
Så du behöver en CEM-Box från en likadan bil. Inte bara Artikelnummer är avgörande utan också Versionsnummer på boxen.
Finns trådar i ämnet halvljus och CEM-Box, samt byte av eller ingrepp i denna.
Jag har beställt hem två st relä från Elfa ifall jag inte hittar en identisk styrbox på skroten.
Använder hö resp vä halvljus samma relä eller behöver jag byta ut två st relä? Har inte öppnat och tittat i boxen ännu.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Om dessutom ljuset i instrumenthuset inte lyser så är det strömställaren som är kass, är ett vanligt fel att de bränns på insidan, lätt o fixa om man har en lödkolv o plockar isär strömställaren den som du ställer strålkastarnas läge med och även dina dimljus med.
av V40V40
BlackXS skrev:Om dessutom ljuset i instrumenthuset inte lyser så är det strömställaren som är kass, är ett vanligt fel att de bränns på insidan, lätt o fixa om man har en lödkolv o plockar isär strömställaren den som du ställer strålkastarnas läge med och även dina dimljus med.
Har bytt den delen men det var inte problemet så jag jag byta relä i styrboxen. Kör med parkeringsljus och dimljus tills jag får tid att fixa det
Användarvisningsbild
av BlackXS
V40V40 skrev:
BlackXS skrev:Om dessutom ljuset i instrumenthuset inte lyser så är det strömställaren som är kass, är ett vanligt fel att de bränns på insidan, lätt o fixa om man har en lödkolv o plockar isär strömställaren den som du ställer strålkastarnas läge med och även dina dimljus med.
Har bytt den delen men det var inte problemet så jag jag byta relä i styrboxen. Kör med parkeringsljus och dimljus tills jag får tid att fixa det
'

Hoppas du bytte till en med samma serie/tillverknings nummer annars kan de lika gärna varit en som inte fungerar till just din bil :)
av V40V40
BlackXS skrev:
V40V40 skrev:
'

Hoppas du bytte till en med samma serie/tillverknings nummer annars kan de lika gärna varit en som inte fungerar till just din bil :)
Oj är det så noga. Har för mig att jag även testade åt andra hållet dvs det vredet jag har testade jag i den andra bilen och det funkade felfritt. Så jag hoppas på att det ska funka efter relä byte. Börjar bli dags att ge sig på det...

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]