Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Hej!
Min s40 (B4204) har kokat! Värmepaketet brustit och toppackningen är kass..

Ska plana toppen nu, och undrar om jag bara ska planslipa den, finns det någon effekt att plocka ut här när jag ändå är igång? Och isf hur mycket får man ta på dessa toppar?
Mvh
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Kolla om den ens är inom marginalerna för planing för iaf på 5orna är de inte mkt de går att plana så börja mät hur skev den är .. och de går inte tokplana för att vinna effekt på en turbo bil
av benka1
Plana man toppen så blir det högre kompression,turbo motorer har lägre komp än sugmotorer...
Så att plana ner för att få mer effekt går ej blir sämre mao!
Användarvisningsbild
av andersbe
HanseN86 skrev:Hej!
Min s40 (B4204) har kokat! Värmepaketet brustit och toppackningen är kass..

Ska plana toppen nu, och undrar om jag bara ska planslipa den, finns det någon effekt att plocka ut här när jag ändå är igång? Och isf hur mycket får man ta på dessa toppar?
Mvh

Länk

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=45567

Något att tänka på!!?? :-O)
av rudarmy
Inte nått värde med den lilla turbon som kickar igång vid 2000rpm!
Men om du har fyllt motorn med andra kolvar, h-profilstakar, stor turbo som är "död" innan 4000rpm, trimkammar osv så finns det "värde" att höja sugmotor effekten med hjälp av planing(jag har planat bort 0,5mm"

Samt portning av toppen för ett trevligare mellanregister

Blir en mer körbar trimmad motor!

Men planing gör inget för ökad maxeffekt
av HanseN86
TACK! för alla kanonsvar! dessvärre såg jag idag att cylindern har fått sig en smäll också, vettefan hur detta gått till.. så blir att byta motor istället..
Det konstiga är ju att cylindern är "hel" inifrån..

leta motorblock bordeju vara ett helvete.. detta är ju en B4204T. Känns ju nästan som det är smidigast att försöka få tag i en hel motor..

Bild
Bild
Bild
Bild

Ursäktar för dåliga bilder men ni ser nog :)
av rudarmy
De va en slut motor...
Smidigast med komplett motor, nu kostar de ju inga stora pengar å skulle det vara utan generator turbo osv så har du ju allt på den skrotade motorn:)
av HanseN86
rudarmy skrev:De va en slut motor...
Smidigast med komplett motor, nu kostar de ju inga stora pengar å skulle det vara utan generator turbo osv så har du ju allt på den skrotade motorn:)
Jo, exakt..
Men en helt annan fråga,
1, om man nu prismässigt ändå skulle envisats om att byta bara själva bottendelen, ser alla 2.0 liters botendelar likadana ut? Skiljer sig kolvar stakar osv?
2, vilka motorer förutom b4204t passar rakt i ? Ser ju att dem nyare modellerna har en som heter b4204t2, vad och hur mycket akiljer dessa åt?
3, om man skulle slöngt i en annan motor, t3 t4 eller en t5a. Passar dessa utan massa annat extra jobb? Och hur ser det ut med vesiktning??

Mvh
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]