Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Dags för det årliga olje samt oljefilter-bytet.

En 01a som gått 18.000 mil. Luftfiltret är också bytt. Har slutat lämna in den på verkstäder för att ge den service.

Vad mer ska jag gå igenom? Vätskor? Annat?
Kylarvätska skall bytas vart annat år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras, utan korrosionsskyddet, en sorts silikat, som tar slut efter två år.
Har man inte koll på när det är bytt senast, så är det ju enklast att göra det nu och skriva upp datum och körsträcka. Detsamma gäller ju sådana saker som kamrem och bromsvätska etc. etc.
Skall man ha kvar bilen under överskådlig tid så är ju sådant en värdefull notering för dig själv. Skall man däremot sälja den så är det ju ett försäljningsargument. "Titta här, kamremmen bytte jag för två år sedan! Och tändstift m.m har jag kvitton på här".
Gällande servicescheman lär gå att hämta från internet.
ed skrev:ok!

Den byttes enligt plan där vid 15.000 mil som det skulle.
Bromsolja, kondens vatten, rostar inne i från.
Växllådsolja
robinb3rgsten skrev:Nä de är bara tappa ur o fylla på nytt sen låt bilen stå lite på tomgång med locket av o full värme så du får ur eventuell luft i systemet. När är kamrem bytt?
På 2.0T finns det luftskruvar som ska öppnas för att få ur luften. Räcker alltså inte att bara göra så som beskrivs här..
Variosboy skrev:
robinb3rgsten skrev:Nä de är bara tappa ur o fylla på nytt sen låt bilen stå lite på tomgång med locket av o full värme så du får ur eventuell luft i systemet. När är kamrem bytt?
På 2.0T finns det luftskruvar som ska öppnas för att få ur luften. Räcker alltså inte att bara göra så som beskrivs här..

Du menar en luftskruv på en slang?

Byter man till exempelvis blåa silikonslangar för kylarvattnet så har man ingen luftnings-skruv då fungerar det robinb3rgsten skrev utmärkt :mrgreen:
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]