Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emag68
Har en Volvo V40T4 - 98 som inte klarade besiktningen p.g.a dåliga avgasvärden.
CO 8.9 (0,5)
HC 541 (100)
CO 2500 0 (0,3)
Lambda 1,03 (0.96-1,04)

Har noterat följande, Motorfläkten går till och från fast motorn är kall, tempmätaren går upp ca 2/5 när man kör. Avgaserna luktar som en gammal jänkare.

Jag gissar på att det är någon tempgivare som ställer till det? eller kan det vara något annat fel? vart hittar jag givaren/givarna? finns det något enkelt sätt att funktionstesta en sådan?

Tacksam för svar.
av Rådlös
Tempgivarna är ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Dom kollar man enklast genom att lossa kontakten och mäta med en Ohmmeter på stiften. Det brukar vara så att när motorn är kall (inte startad) så är motståndet högt och när den är varm så är motståndet lågt. Nu vet jag dessvärre inte vad dom aktuella Ohmvärdena skall vara, men vi hoppas att någon annan vet och meddelar det här. Även var givarna sitter på den aktuella motorn.
av emag68
Tack för svaren, jag ska ta mig en titt i morgon kväll. Verkar det rimligt att man får avgasvärdena jag har om tempgivaren är trasig? dvs att den lurar insprutningen? i och med att fläkten startar fast den är kall så borde det betyda att insprutningen ger bensin för en varm motor fast den är kall? vilket blir lite fel, känslan är att den får för mycket soppa, därför är jag inte helt säker att det är hela orsaken.

Vad kan annars vara orsaken att man får mina avgasvärden? har läst om spruckna tändspolar, trasiga lamdasonder, katalysator? styrboxen?

Bilen går skapligt fast man märker att den inte är helt 100%, vilket bilprovningen informerade om.
av NilsO
Vanligaste felet när motorn inte går upp i temperatur är termostaten. Den är en slitdel och håller inte hur länge som helst. Det är nog troligare än att givaren skulle gått sönder, men visst kan det också hända.

Det kan också vara orsaken till de dåliga avgasvärdena. Kanske inte motorns låga arbetstemperatur i sig, men att motorstyrningen blir "vilsen". Det borde finnas felkoder, och tänd avgasreningslampa?

Bilprovningens avgasvärden ger inte en heltäckande bild, men de säger ändå lite.

CO- och HC-värdet tas på tomgång, och de säger att motorn går alldeles för fett och/eller misständer – på tomgång.

CO2500- och lambdavärdet tas däremot på konstant högre varvtal, och de värdena är ju helt godkända.
av emag68
NilsO skrev:Vanligaste felet när motorn inte går upp i temperatur är termostaten. Den är en slitdel och håller inte hur länge som helst. Det är nog troligare än att givaren skulle gått sönder, men visst kan det också hända.

Det kan också vara orsaken till de dåliga avgasvärdena. Kanske inte motorns låga arbetstemperatur i sig, men att motorstyrningen blir "vilsen". Det borde finnas felkoder, och tänd avgasreningslampa?

Bilprovningens avgasvärden ger inte en heltäckande bild, men de säger ändå lite.

CO- och HC-värdet tas på tomgång, och de säger att motorn går alldeles för fett och/eller misständer – på tomgång.

CO2500- och lambdavärdet tas däremot på konstant högre varvtal, och de värdena är ju helt godkända.
Var och köpte en ny termostat på Biltema men det gjorde tyvärr ingen skillnad :S Testade även att koppla ur tempgivaren men då fick fläkten frispel och gick på maxvarv även fast jag stängde av motorn. Fick lov att koppla tillbaka givaren och starta om motorn för att få fläkten att stanna. Noterade att avgasreningslampan tändes när jag startade motorn med givaren utdragen, dock så lyser den hela tiden nu även fast givaren är tillbaka kopplad.
Har provat två olika Biltema felkodsläsare men får bara "no link" på båda. Nån som har tips på en felkodsläsare som fungerar på min bil?
Det här är en av dom jag testat. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031400/
Användarvisningsbild
av andersbe
Har provat två olika Biltema felkodsläsare men får bara "no link" på båda. Nån som har tips på en felkodsläsare som fungerar på min bil?
Det här är en av dom jag testat. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031400/[/quote]

Det finns massa info här på forumet!

Felkodsläsare:
http://www.tradera.com/item/343640/2646 ... scanner-gh

Program till din mobil följer med, finns även till laptop.

Skulle tippa på att en lambdasond är kass.

Med felkodsläsare kan du stänga av felkoder, lampor slocknar om det inte är ett permanent fel. :-)-)

Denna ska gå till alla, VOLVO FCR OBD2 Felkodsläsare.
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
av emag68
klacken skrev:Funkar inte med sådana då du har en -98 vilket är OBD,OBD2 kom-01. Autocom,ppc eller vida är det som gäller.
Okej det var ju typiskt. Kanske enklast att åka till en verkstad och få den avläst.
Ska prova att byta temperatursensor imorgon, har som hakat upp mig på att fläkten går fast motorn är kall. Kollade stiften och dom var kolsvarta så det är något som inte står rätt till helt klart. Kan nästa steg vara att kolla lamdasonderna? Om nu givarbytet inte hjälper? Hur går man tillväga för att funktionstesta lambdasonderna? Bör jag kolla något annat?
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]