Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guzze66
Hej, jag har en v40 2.0t 1999 som går bra, men när jag trycker gasen i botten så börjar den (ibland ) dumma sig, den svarar inte och i nästa sekund kommer den tillbaka o så håller den på hela tiden, har märkt att det blir bättre om jag har mycket bensin i tanken, då kan det hända att den funkar att dra på med, men inte alltid, men vid lite bensin i så blir det aldrig bra, den går bra på tomgång och om jag ökar försiktigt, men vid kickdown börjar det spöka igen,, någon som kan ge en vettig förklaring? Obs det är automatlåda !!
Användarvisningsbild
av andersbe
Guzze66 skrev:Hej, jag har en v40 2.0t 1999 som går bra, men när jag trycker gasen i botten så börjar den (ibland ) dumma sig, den svarar inte och i nästa sekund kommer den tillbaka o så håller den på hela tiden, har märkt att det blir bättre om jag har mycket bensin i tanken, då kan det hända att den funkar att dra på med, men inte alltid, men vid lite bensin i så blir det aldrig bra, den går bra på tomgång och om jag ökar försiktigt, men vid kickdown börjar det spöka igen,, någon som kan ge en vettig förklaring? Obs det är automatlåda !!
Vad har du för felkoder, finns billiga på Tradera även för mobilen, live!
Användarvisningsbild
av BlackXS
Kan vara mycket, i början så skulle jag gissat på dåliga tändkablar eller spolar, bilen kan gå vanligt då men när man trycker på eller kör fortare än 150km/h så märker man när de är dåliga, dra ur dom o kolla om de finns spricka i plasten på dom, om så så byt.

när ja läste vidare o du skrev om bensinpumpen så funderade jag lite på om pumpen kan vara boven, den kan om den blir dålig även den ge sådana symptom men så mycket annat kan ju även krångla, kan ju va läcka i vaccum slangarna med, men ja tycker du ska kolla tändkablarna o spolarna, minsta lilla spricka och de är körda, de ska va hela och fina, när bytte du tändstift?
av Guzze66
Jag har haft bilen i två månader men jag kollade tändstiften och dom ser ok ut, men jag ska kolla efter sprickor i morgon, är det dyrt att köpa nya kablar och tändspolar?
av Guzze66
Tog ut tändspolarna och såg en liten spricka i ena, ytterst liten, kan det räcka för att den ska uppföra sig så när jag drar på ? Funkar det med superlim eller något annat att täta den lilla sprickan? Vad kostar en ny spole?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag kommer nog aldrig att fatta varför det är så många som försöker fusklaga sina bilar, det blir aldrig bra, bara slöseri med tid.
Köp nya tändspolar inte bra att försöka laga med lim eller liknande kommer inte att hålla länge :-O)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]