Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kent h
Hej !
har en v40 2.0T -00 som startar jätte lätt och bra när den har stått över natten.
när den är varm och har stått ca 30-40min så starar den ibland och ibland inte för en efter två tre försök..
när den startar efter två tre försök så går den lågt på tomgång ca 500-600 och svarar inte alls på gasen dom första 15 till 25sek.
sedan går den klockrent igen.
det som är bytt i år är tändstift luftfilter bränslepump bränslefilter. har gjort ren tomgångsmotor och luftmängdmätaren.
någon som vet va det kan vara ??
av kent h
Gnistan har jag inte kollat än.
Den går på alla fyra men svarar inte på gasen ibland när den har stått ett tag efter varmkörning och ibland startar den hur bra som helst vid varmstart
Användarvisningsbild
av andersbe
kent h skrev:Hej !
har en v40 2.0T -00 som startar jätte lätt och bra när den har stått över natten.
när den är varm och har stått ca 30-40min så starar den ibland och ibland inte för en efter två tre försök..
när den startar efter två tre försök så går den lågt på tomgång ca 500-600 och svarar inte alls på gasen dom första 15 till 25sek.
sedan går den klockrent igen.
det som är bytt i år är tändstift luftfilter bränslepump bränslefilter. har gjort ren tomgångsmotor och luftmängdmätaren.
någon som vet va det kan vara ??
tryckregulator, prova även att öppna tanklocket när den är varm.(Relä)
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Kan ju vara någon kontakt som det blivit oxid i som gör att det blir dålig kontakt ibland, brukar ofta visa sej när det blir varmt.
av kent h
När jag startar den varm och gasar till så börjar den hacka och sedan stannar den. Gasar man inte så går den men går lågt och ojämnt 10sek kanske innan tomgången går upp till 800-850v då går den hur bra som helst.
av kent h
har bytt tändspolar efter att jag hittade sprickor i båda två. blev lite bättre men är fortfarande trögstartad varm.
ska köpa nya tändkablar och titta på stiften
Användarvisningsbild
av BlackXS
kent h skrev:har bytt tändspolar efter att jag hittade sprickor i båda två. blev lite bättre men är fortfarande trögstartad varm.
ska köpa nya tändkablar och titta på stiften

Trögstartad varm?

Har du plockat ut tändstiften och kollat hur dom ser ut? är dom typ torra så får dom för lite bränsle, pröva när den är svårstartad att öppna tanklocket och försök starta bilen, startar den lättare så vet du lite bättre möjliga felet, Det kan nämligen handla om vacuumlås så bensinen inte kommer fram?
av kent h
Det är skit i spridarna.. rycker bort en kontakt i taget så händer ingenting när jag rycker ur treans.
Vilka spridare kan man köra med utan att det blir tok med avgasvärdena?
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]