Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Bytte bränslefilter på min på grund av rost på utsidan av filtret och då hade bilen gått 11000 mil och med tanke på hur det såg ut i filtret, och det som rann ut det, så skulle det inte varit fel att ha bytt tidigare..
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nej, det är gjort på fem minuter typ. Sitter snabbkoppling på filtret så det är bara att snäppa loss den och montera det nya filtret.
av humidburrito
Som sagt finns det snabbkopplingar till filtret. Dessa är dock i plast och kan sitta åt hårt. En liten öppen nyckel att bryta med är ett tips.
Filtret hålls på plats av en slangklämma. I mitt fall var det bara att byta den då den var så rostig att jag fick klippa bort skiten. En avbitartång är därför också att rekommendera.
av ed
Ska nu snart faktiskt byta mitt bränslefilter. Inga andra tips? Ser på youtube att det brukar rinna ut kanske 1 dl soppa när man lossar snabbkopplingana men det är väl helt normalt?
Eller behöver man göra någon åtgärd innan så inte hela bensintanken rinner ut?
Användarvisningsbild
av MartinS
På 2.0T/T4 skall det bytas var 18000:e mil enligt Volvos serviceschema.

Man snäpper loss plastkopplingarna och byter enkelt, det rinner ut någon halv deciliter eller så, det som är i filtret och ledningarna.

Det är klokt att kika på filtret någon gång då och då även om man inte uppnått milen, det sitter väldigt utsatt för rostangrepp.

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]