Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1. Någon som vet om denna grej som har ett kontaktstycke och 2 rör på sig faktiskt gör någon större nytta i motor rummet? va är den till för? är den för att ventilera bensintanken eller har den något med kolkanistern o göra? Backventilerna som sitter ,en mot luftintaget och en som går ner till motorn efter tomgångsmotorn är det bensinångor som går in där?

2. Vad skulle ge för symtom på bilen om just den där givaren eller saken som ser ut som en magnetventil går sönder eller om man helt enkelt plockar bort den?

3. Är det möjligt att ta bort den och plugga rör anslutningarna samt vid de röda pilarna på bilden plugga hålen ifall skiten ändå inte gör någon större nytta?

4. samma med kolkanistern? gör den någon större nytta? hur vet man på en bil som kanske är 15 år gammal om verkligen kolkanistern fungerar eller inte? okej för min del så ser jag på den att det går in 3 slangar varav en är helt av då plasten spruckit, frågan är om den ens gör något eller om det där är nått man kan ta bort och plugga?

5. Har kolkanistern något med ångorna som kan bli i bensintanken att göra? när man kört bilen en längre sträcka och öppnar bensin locket så hör man ett högt sugande som om det blir vaccum i bensintanken?

Bild
Ja det är förmodligen en EVAP-ventil som hör ihop med kolkanistern som i sin tur är till bränsleavdunstningsystemet. Rycker du bort den så kommer du att få felkoder och en motorlampa som lyser, bilen kommer garanterat att inte gå igenom besiktningen samt att du kommer få ett helsike övertryck i bränsletanken. Ja undertrycket som är i tanken ska vara där det är, det är det som denna EVAP-ventil styr.

Man kan inte ta bort en massa saker och plugga slangar eftersom att styrboxen har med alla dessa olika parametrar och sensorer i sina beräkningar och har man helt plötsligt tagit bort något så blir det fel värden och bilen kan gå som en påse nötter.

Ta och blås i en av slangarna till EVAP-ventilen går det inte att blåsa igenom så är ventilen tät vilket är ok, men går det att blåsa igenom så är ventilen kass. Den ska förövrigt inte gå att blåsa någon luft alls igenom den, du kan ju även suga i stället för att blåsa.
Om den funkar som den ska ska det höras ett tickande från magnetventilen fast inte så ofta verkar det som,dom gånger jag upplevt att motorn går riktigt bra är att på tomgång hör man den rejält...
benka1 skrev:Om den funkar som den ska ska det höras ett tickande från magnetventilen fast inte så ofta verkar det som,dom gånger jag upplevt att motorn går riktigt bra är att på tomgång hör man den rejält...

Så drar jag ur kontakten borde jag få felkoder och dessutom borde då motorlampan börja lysa i instrumenthuset? och eventuellt så kanske bilen går något sämre?
IndustriDiamant skrev:
benka1 skrev:Om den funkar som den ska ska det höras ett tickande från magnetventilen fast inte så ofta verkar det som,dom gånger jag upplevt att motorn går riktigt bra är att på tomgång hör man den rejält...

Så drar jag ur kontakten borde jag få felkoder och dessutom borde då motorlampan börja lysa i instrumenthuset? och eventuellt så kanske bilen går något sämre?
Japp, bilen går kanske inte märkbart sämre men den lär inte gå som den ska.
fast slangen som går in till luftintaget? varför går den dit? då kunde man lika gärna släppa ut det i atmosfären? eller är det bara bensin ångor som går den vägen? i och med att lmm registrerar hur mycket luft som kommer in? men bensinångorna åker in efter lmm? Kanske man iaf kunde plugga den skiten så hade mer ånga åkt in till typ? insuget? tomgångsmotorn? den slangen till vänster som går ner efter tomgångsmotorn?
Det har med att göra att när du trycker gasen i botten så får du övertryck i insuget eftersom att du har turbo, så skulle inte backventilen sitta vid den slangen som går till insuget så skulle du istället få ett övertryck i tanken och det vill du absolut inte ha. Så den lilla ventilation som behövs när man gasar går då i slangen som sitter precis efter LMM.

Varför vill du egentligen plugga/ta bort ventilen eller slangarna till den? Du kan åka dit på besiktningen om dom ser att du har pluggat en massa grejer.
går det byta ut EVAP-ventilen då? finns den att köpa som ny?

Den borde ju kunna bli dålig o gå halvkasst precis som magnetventilen till turbon, den hade gått sönder o gav bilen bara 0,5 i ladd men efter ja bytte mot en annan begagnad så gick laddet på 0,85
Aldrig varit med om att dom blir dåliga men det kan dom säkert bli. Men det kan du ju testa enkelt genom att suga/blåsa i den är den tät så är den ok och matar du den med 12Volt så öppnar den och det ska då gå att blåsa igenom den. Den finns nog fortfarande att köpa ny, annars så är det väl någon skrot som gäller.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]